Sorulara Dön
Safa Kaya
Üye

Tüm dna bileşenleri ortaksa neden farklı canlılar?

Video da anlatıcı dna dizilim olayını oldukça basite indirgeyerek 4 tane baz daha da basit olarak N C H O neden hangi kurallar la zorunlu bir ilişkiyle insan değilde deve oluşturuyor diyor. Dinlerken olay bana bu kadar basite indigenecek gibi gelmiyor çok daha kompleks olaylar örgüsü sonucu böyle oluyor izlenimi vardı. Sizce de böyle mi? Konuyla ilgili bir video linki bıraktım anlatımında ki spekülatif sözler harici anlattığı olayın bilimsel karşılığı nedir? Şimdiden teşekkürler.
Dr. Wolk
Okur

Aşağıda detaysız şekilde sorulara cevap verdim.

DNA,protein sentezi,hücre ve canlı çeşitliliği ile ilgili detaylı bilgi için Evrim Ağacı kaynak linklerini bıraktım.

Tüm Reklamları Kapat

İşin dini boyutu kişiden kişiye değişir ama anlatıcı; konu hakkında nerdeyse hiçbir bilgisi olmadan ,bu kadar kompleks bir olay hakkında saçma sapan soruları tekrarlamış.

Anlayabildiğim kadarıyla soruları sıraladım:

Tüm Reklamları Kapat

1)DNA’dan canlı oluşumu ilim irfan sahibi biri olmaksızın gerçekleşebilir mi? Nasıl?

-Elbette gerçekleşebilir.DNA’da bulunan kodların yazdırılması ve mRNA’da ki kodonların ribozomda okunarak aminoasitlerin sentezi fizik,kimya ve biyoloji yasaları sonucu oluşabilir.

2)Zigottan neden farklı canlılar ortaya çıkarıyor?

-Anlatıcı protein sentez mekanizmasından habersiz gözüküyor.DNA’da bulunan kodlara özgü sentezlenen proteinler ile oluşturulan hücre içi birçok yapı(hücre zarı da dahil “glikoprotein, taşıyıcı ve kanal proteinleri”),enzimler,hormonlar hücreye özgünlük kazandırır.Bu hücrelerin birleşmesiyle oluşan dokularda farklılık gösterir.Özellikle zigotta gerçekleşen farklılaşma ve organogenez canlının dokuları arasında birçok farklılık oluşturur.

3)Cami proje benzerliği örneği verilmiş. DNA canlı arası benzerlik neden göremiyoruz?

-Görmek istediği benzerliği tam olarak anlayamadım.Nükleotitler arası sıra dizlimi farklılıkları oluşturmak için gayet yeterli kombinasyonu sağlar. 3 nükleotit 4.4.4= 64 farklı kombinasyonla diziliş oluşturabilir.Bu dizilişler neticesinde oluşan aminoasitlerin diziliş ve çeşit farkları ile de çok sayıda ve farklı proteinler oluşur.

4)Atomda, DNA ‘da ilim irade var mıdır?

-Yoktur. Olmasına gerek de yoktur.Çünkü fizik,kimya ve biyoloji yasaları olay ve yapı oluşumunun en az hatayla sağlanması için yeterli.

Tüm Reklamları Kapat

5)Canlıların çoğunun gerektiği gibi gelişim göstermesi sadece %1 ilk hata?

-Çünkü hücre bölünmesi öncesi interfaz evresindeki G1,S,G2 gibi kontrol merkezleri ve ayrıca DNA hatalarını düzelten DNA tamir mekanizmaları bunu sağlar.

6)Olaylar arası öncelik sırası önce gerçekleşen yapı ve ya olayın diğerinin sebebi olduğunu gösterir mi?

Evet.Yeterince gözlem ve deney sonucunda oluşturulan sebep sonuç etkileşimleri ile gösterilebilir

Tüm Reklamları Kapat

7)Olayı adenin,guanin,sitozin,timin dizilimi diyerek basite alıyor.

-Yukarda söylediğim gibi Sadece 3 nükleotite bakarsak bile

4.4.4 64 farklı kombinasyon ve buna bağlı protein çeşitliliği oluşur. DNA nın protein sentezleyen kodu belirlediğini bilmiyor. Ve ya proteinin hücrenin yapı ve işleyişini(enzim,hormon,vb) etkileyerek doku çeşitliliği sağladığını anlayamıyor

8)Görmeyişimizden bahsediyor.

Tüm Reklamları Kapat

Mikro molekülleri elle tutamayıp direkt göremememiz işleyişini ve yapısını anlamamızı engellemiyor .Yıllardır araştırılıyor ve sonuçlara varılıyor.

9)Denklemler ve ya yasalar olayı yapamaz diyor.

-Denklemler,kanunlar,teoriler herhangi bir olay, yapı vb’nin nasıl,neden gerçekleştiğini ve işleyişini en iyi şekilde ,deneysel ve akılsal biçimde açıklamak içindir.

Elmayı çekim yasası düşürmez, yer çekimi düşürür ve çekim yasası düşüşünün nasıl olduğunu açıklar.

10)Genel bir sanat ve zevkten yaratma sanatından bahsediyor ?

-Doğadaki yıkım,kaos,türlerin yok oluşu,genetik hastalıklar,ölümler... Ne kadar sanatsal tartışılır.Santsal olsa dahi bu bilinçli bir yaratıcı gerektirmez.Bu konu ise bilimi pek alakadar etmez.Varlık felsefesinin konusudur.

1. Ç. M. Bakırcı. Dna Ve Evrim: Yaşamın Dilini Okuyup, Anlamayı Öğrenin!. (19 Mart 2014). Alındığı Tarih: 4 Aralık 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı