Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Tırnakları ile yürüyen memelilerin (toynaklı) evrimi nasıl gerçekleşmiştir?

Mobilitekonusunda diğer yürüme şekillerine göre nasıl bir avantajı vardır?

276 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

Toynaklıların evrimi

Toynaklı memelilerin evrimsel geçmişi karmaşıktır ve yeterince aydınlatılamamıştır. 1998'de Özbekisatan'da bulunan, 85 milyon yıl önce yaşamış olan Zhelestidae familyasına ait çene ve diş fosillerinin toynaklılara ait en eski bilinen fosili olduğu düşünülmüş (1) ama daha sonra yapılan filogenetik analiz ile plasentalılarda bulunmayan epipubik kemiğine ve ilkel diş yapılrına sahip oldukları, kök eutherian memeliler oldukları sonucuna varıldığı için toynaklı olmadıkları belirlenmiştir. (2)

Toynaklılar; muhtemelen Paleosen döneminin başında evrimleşmişlerdir, 58 milyon yıl önce Paleosen’in başlarında genel sıcaklıkların hafif bir soğuma evresinden sonra ısınmaya başlayarak toynaklıların atalarının yaşadığı habitatın canlılarının üzerinde farklı baskılar oluşturmaya başlamıştır ve karmaşık olarak devam eden toynaklı evrimini başlatmıştır. (3)

Toynaklıların, genel olarak Conylarthra takımından olan Protungulatum cinsinden evrimleştiği kabul edilmiştir. (7) (4) ama bazı araştırmacılar tarafından plasetalı olmadığı tahmin edilen bu taksonun da toynaklıların atası olmadığı kabul edilmiştir ve muhtemel kök soy, Xenungulata takımından Carodnia cinsi olarak düşünülmüştür. (5)

Conylarthra takımından olan Protungulatum cinsine ait bir çizim
The New York Times

Günümüz toynaklılarının çift ve tek toynaklılar olarak ayrılan iki ana taksonunun evrimsel geçmişinin açıklanmasında da çok karışıklık olmuştur.

Çift toynaklıların; Mesonychia ile birlikte rakun benzeri küçük Condylarth’lar olan, geç Kretase’de görülmeye başlanan Arctocyoniae familyasından evrimleştiği kabul edilir. (6)

Arctocyonidae familyasından Arctocyon cinsine ait bir rekonstrüksiyon

20. Yüzyılda tek toynaklıların genel olarak Phenacontidae’den evrimleştiği düşünülmüş ve 2014’deki bir araştırmada önceden Afrotheria’da sınıflandırılan Anthracobunidae familyasının tek toynaklıların köken aldığı takson olduğu bulunmuştur. (8)

Yürüme şekillerinin avantajları

Toynak, yırtıcılardan koşarak kaçmak için gelişen adaptasyonun ürünüdür. Toynaklıların gözleri de kafanın önüne yerleşmiştir ve yırtıcıları tespit edebileceği görüş alanı artmıştır. (3)

Başlangıçta beş adet parmakları bulunan toynaklıların evrim süreçleri boyunca ayak parmaklarında küçülmeler ve kayıplar olmuştur, bu değişikilikler sert zeminde hızlı yürümeyi kolaylaştırmıştır. Arka ekstremite eklemlerinin omurgayla birleşme şekillerinin değişikliği ve ayaklarındaki eklemlerin hareki kısıtlaması sayesinde hareketlilik ileri ve geri gidecek şekilde sınırlanmıştır ve güç daha etkili bir şekilde aktarılmıştır.

Toynaklıların clavicula kemikleri yoktur ve ön ayakların ileri doğru serbestçe hareket etmesine izin vererek adımları büyütür ve hızı artırır. (3)