Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Telomer uzunluğuna bakılarak yaş tespiti yapılabilir mi?

Özelikle adli tıp alanında telomer uzunluğuna bakılarak yaş tayini yapılabilir mi? Yapılıyorsa bu yötem nasıldır?

merhaba

yanıtımız evet!yani kısmen :)

öncelikle telomerin ne olduğundan kısaca bahsetmek istiyorum ki ileride bahsedeceğim şeyleri anlamanız kolaylaşsın.

hücre çekirdeği içinde bulunan kromozomların uç kısımlarındaki, DNA proteinlerinden oluşan koruyucu başlıklardır. aynen ayakkabı bağcıklarının uçlarını koruyan plastik kapakçıklar gibidir:).telomerlerin boyu kronolojik yaşa bağlı olarak her hücre yenilenmesinde adeta aşınarak kısalmaktadır. çünkü ölen hücrenin yerine gelecek olan yeni hücre replikasyonu için telomer’den bir parça kullanmaktadır. böylece kronolojik olarak yaş ilerledikçe kromozomlarımızın ucundaki telomer başlıklar gitgide kısalmaktadır. hücre bölünmeleri kromozomların ucunda yeni bir bölünmeye yetecek telomer uzunluğu azaldıkça yaşlılık emareleri çok hızlı bir şekilde kendini göstermektedir. kromozomların ucunda yeni bir bölünmeye yetecek telomer uzunluğu kalmadığında hücre bölünmesi de durmaktadır. bu ölüm demektir.

peki yaşlanma ile ilgisi?

yeni doğan bir bebekte telomerler oldukça uzunken, 70 yaşındaki bir insanda ise oldukça kısadır. uzun telomer, henüz çok aşınmamış kromozom uçları anlamına gelmektedir. bunun biyolojik yaşınızın da genç olması gibi bir anlamı vardır. telomerler kısaldıkça hücrelerin bölünmesi ve kendini yenilemesi zorlaşmaktadır. telomer kısalması yaşlanmaya bağlı hastalıkların da hızla ortaya çıkması demektir. telomer uzunluğunun kritik bir seviyenin altına düşmesi hücrelerin artık kendisini yenileme kapasitesinin kalmadığını bir göstergesidir. şüphesiz bu ölüm anının geldiği zamanlardır.

SONUÇ: TELOMERİN KISALIĞI NE KADAR YAŞLANDIĞINIZI GÖSTERMEKTEDİR

sevgiler

Puan Ver

“Bir ulus özgürlüğünü bir günde yitirip, bir asır özlemeyebilir.”
Baron de Montesquieu