Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Taksonomiyi neden böyle yapıyoruz?

Neden ampirik şekilde yapmiyoruz ya da neden bitki ile hayvana canlı diyoruz? Neden mesela zeki varlık diye bir kategori ve hiyerarşilendirmemiz yok? Yani sınıflandirmayi Bu şekilde yapmamızdaki gerekçe nedir?

Sınıflandırmanın Amacı

1- Biyolojik çeşitliliği ve bunun dünya üzerindeki dağılımının nasıl olduğunu anlamak.

2- Çok fazla çeşitliliğe sahip olan canlıları daha kolay öğrenilebilir hale getirmek.

3- Canlılarla ilgili genelleme yapabilmek. Bir gruptaki canlılardan birisi incelenip öğrenilirse, aynı gruptaki diğer canlılar hakkında da bilgi edinilmiş olur.

4- Aynı canlının, farklı bölgelerde farklı adlarla tanınmasını engeller. Bilim insanları arasında iletişim ve dil birliği sağlar. (Elementlerin isimlendirilmesi gibi)

Sınıflandırma çeşitleri

1- Yapay(amprik) Sınıflandırma

Amprik sınıflandırma gözleme dayalıdır. O zamanın teknolojisi canlıların DNA, RNA, protein, boşaltım atığı, solunum biçimi gibi kriterlere bakabilecek kadar gelişmemişti. Türleri analog organ benzerliğine bakılarak sınıflandırmışlardı. Takdir edersin ki bu sınıflandırma sistemi yanlıştır. Günümüzde geçerliliği yitirilmiştir.

Analog organ: Görevleri aynı olan organları barındıran türleri aynı kabul ediyorlardı. Örnek; yarasa kanadı, kuş kanadı ve sinek kanadı. Bu üç organın görevleri aynı olsa bile kökenleri çok farklıdır. Bu da onları farklı türlere, cinslere, takımlara koyuyor.

2- Doğal(Filogenetik) Sınıflandırma

Filogenetik Sınıflandırmada canlıların homolog organ benzerliği, protein yapısı, DNA, RNA benzerliği, hücre sayısı, hücre benzerliği, köken benzerliği, akrabalık dereceleri, embriyonik gelişimleri, anatomik ve fizyolojik benzerlikleri, boşaltım atığı çeşitleri, homolog organ benzerliği, beslenme ve üreme benzerliği, vücut simetrileri gibi özelliklere bakılır. Günümüzde geçerliliği devam eden sınıflandırma çeşidi budur. Son derece detaylı bir sınıflandırmadır.

Homolog organ: Kökenleri aynı, görevleri farklı ya da aynı olan organlardır. Örnek; balina yüzgeci, insan kolu, kedi bacağı, kuşun kanadı verilebilir. Bu 4 organın görevleri farklıdır fakat aynı kökenden gelirler.

Bitki ile hayvana canlı deme sebebimiz canlı olmalarıdır.

Zeki canlılar diye bir kategori olmamasının sebebi; zeki canlıları insan olarak kabul edersek, hayvanlar aleminde yer alıyoruz, omurgamız var ve memeli canlı sınıfına giriyoruz. Yani memeli diğer canlılarla benzerliğimiz çok fazla olduğu için ayrı bir kategori oluşturmuyoruz. Aslında ayrı bir kategori oluşturuyoruz. Homo cinsi içinde yer alıyoruz ve homo cinsine sahip türler zeki canlılar. Biz bu cinsin içindeki sapiens türüyüz. Yani bizim ayrı bir kategorimiz var aslında. Ama sanırım kategoriden kastın kendimize ait bir alem gibi bir sınıflandırma. Bunun da neden olmadığını anlattım yukarıda