Evrim Ağacı Soru & Cevap

667 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Bu soru defalarca türlü türlü sitelerde sorulmuş hatta bazı şahıslar tarafından inekler ot yer ve ot yeşildir süt nasıl beyaz olur ki diye de sorulmuştur.İnek yediklerini moleküllerine kadar parçalar. Moleküllerin ise herhangi bir rengi yoktur. Bir araya geldiklerinde oluşturdukları rengi de diğer mineraller ve renk pigmentleri verir.

Sütün neden beyaz olduğuna gelicek olursak.Kalsiyum beyaz renge sahiptir ve süt yüksek miktarda kalsiyum içerir.

655 görüntülenme
Teşekkür (1)

Proteinler sütün diğer bir önemli bileşenidir ve süte beyaz görünümünü veren bir maddedir. Proteinler, daha küçük amino asit yapı taşlarından oluşan uzun, zincir benzeri moleküllerdir. Sütte yüzlerce çeşit protein vardır ve bunların ana türü kazeindir.

Sütte proteinler misel adı verilen yapılar oluşturur. Bunlar, onları bir arada tutmaya yardımcı olan küçük kalsiyum fosfat kümelerinden büyür. Bu misellerin bir dizi farklı modeli vardır ve kesin yapısı hala incelemeye tabidir.

Süte beyaz görünümünü veren protein miselleridir. Miseller ortalama olarak yaklaşık 150 nanometre çapındadır ve bu çok küçük boyut, onlara çarpan ışığı dağıtabildikleri anlamına gelir. Sütteki çok sayıda miselin bu saçılmasının genel etkisi, beyaz görünmesidir.

Diğer ilgi çekici bileşikler, sütün büyük kısmını oluşturan suda çözünmüş olarak bulunur. Bunlara mineraller ve vitaminler (yağ damlacıklarında bulunan bazı yağda çözünen vitaminler) dahildir. Ayrıca laktoz içerir.

Laktoz, sadece süt ve süt ürünlerinde bulunan bir şekerdir. Vücudumuzda, enzim laktaz onu iki küçük şekere, galaktoz ve glikoza ayırır. Bununla birlikte, bazı insanlar bu enzimatik bozulmanın gerçekleşmesi için yeterli laktaz üretmezler - bu insanlar laktoza toleranssızdır. Sindirim sistemlerinde laktoz değişmeden geçer ve sonunda kolona ulaşır. Orada bakteriler onu parçalayarak rahatsızlığa neden olabilecek gaz üretir.

Bakteriler ayrıca sütün patladığında ekşi tadı için de suçlanır. Laktoz fermantasyonu, ekşi tada neden olan laktik asit üretir. Aynı zamanda sütün asitliğini artırır; bunun zincirleme etkisi, süt kümesindeki proteinlerin bir araya gelerek topaklar oluşturmasıdır. Bu, süt şişenizde istenmeyen bir etki olmakla birlikte peynir üretiminde bilinçli olarak kullanılan bir etkidir. Peynir yapımında da pek çok ilginç kimya var - ama bu başka bir grafik için!

105 görüntülenme
Teşekkür (2)

1. https://www.compoundchem.com/2018/06/02/milk/ https://www.compoundchem.com/2018/06/02/milk/

“Hayatının bir saatini bile boşa harcamaya cüret edebilen biri, hayatın değerini anlamamıştır.”