Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Sicim teorisini açıklayabilir misiniz?

Sicim teorisini açıklarmısın en az 300 karakter olsun mümkün olursa

Hatırla
Takip

Sicim teorisinin oluşumunda kaynak olan iki temel teori var. Bunlar:

Max Plack'ın Kuantum Mekaniği Teorisi

Albert Einstein'in İzafiyet - Rölativite Teorisi

Biliyoruz ki, Kuantum Teorisi, atomaltını açıklamak için kullanılıyor, İzafiyet teorisi ise makro evreni açıklamak için kullanılmakta.

İşte aynı evreni açıklamakta kullanılan bu iki teori birleştirilebilirse, evren bütünüyle açıklanabilir olabileceği düşünüldü. Kanıtlanabilir olmasa da, sicim teorisi bu konuda teorik sonuçlar elde edebilmiştir.

Biraz daha detaya girersek,

Evrende en temel 4 kuvvet hakimdir.

Kütleçekim

Güçlü Nükleer Kuvvetler GNK

Zayıf Nükleer Kuvvetler ZNK

İlk ikisi, fizikçilerin denleklemlere dökebildiği kuvvetlerdi. Ancak GNK ve ZNK diğerleri gibi çözülemedi. GNK, atomların çekirdeklerinin bir arada durmasında görevli, ZNK ise, çekirdeklerin dağılarak bozulmasında etkindir. İşte fizikçiler, bu iki kuvveti aynı çatı altında ele almaya karar verirler. 1984 yılında Michael Green ve Jhon Schwarz ikilisi, sicim teorisini ortaya attılar. Buna göre, tüm parçacıklar ufak ve titreşimli SİCİMlerden oluşuyordu. Biliyoruz ki, atomu oluşturan alt parçacıklar hızlandırıcı çarpıştırıcı laboratuvarlarında deneylerle bulunmuştu. Ancak, onları oluşturan yapılar halen anlaşılamamıştır. İşte sicim teorisinin SİCİMleri, bu alt parçacıkların farklı frekanslarda titreşerek, birinde elektronu, diğer titreşim frekansında ise protonu oluşturan alt parçacıkları oluşturduklarını ortaya atmış oldu.

Belirli bir frekansta titreşen sicimler, kütle ve yük gibi özelliklere sahip parçacıklar gibi davranabilir denmekte. Yani biz onlara göre makro seviyede kütle ve yük olarak algılarız. Oysa onlar belli frekanslarda titreşen sicimlerden başka bir şey değildirler. Oldukça ikna edici görünmesine rağmen, halen deneylenebilir değil, sadece matematiksel bir yapıdadır teori.

Anlaşılabilecek en temel seviyede ele almaya çalıştım. Ancak diğer teorileri de ilgilendirdiği için, detaylı araştırma gerektirmekte.

Teşekkür

Sicim teorisi, kuantum fiziği ile Albert Einstein'ın oluşturduğu genel görecelik teorisini 10'dan fazla boyut kullanarak (bu boyutlara 1 zaman boyutu dahil) sicimcik ismi verilen ipliksi atom altı varlıklar ile açıklamaya çalışan ve loop quantum gravity, twistor theory gibi rakiplerine karşı daha başarılı olan bir kuramdır.sicim teorisi sayesinde 2100 yılına kadar herşeyin teorisinin bulunabileceğini düşünülmektedir.

Sicim teorisi kuantum fiziği ve genel görelelik (kütleçekim) in birleştirilmeye çalışıldığı bir kuramdır.

Kuantum fiziği atom altı parçacıkların işleyişini ele alan bir işlemiştir.bu işleyişin olduğunu ilk söyleyen kişi max planck'tır. Daha sonrasında ise birçok fizikçi tarafından katkı sağlanmıştır.

Genel görelelik ise albert einstein tarafından bulunan kutlecekim i açıklayan bir teoridir.

Teşekkür

“Evrimin ışığındaki biyoloji, belki de entelektüel olarak en tatmin edici ve ilham verici bilimdir.”
Theodosius Dobzhansky