Puan Ver
Puan Ver

Sapiens, neandertal ve denisovalıların karışımı bir tür müyüz? Karışım veya yerine geçme teorilerinden her hangi biri yanlışlandı mı?

Merhabalar, yuval noah harari'nin hayvanlardan tanrılara - sapiens adlı kitabını okurken ilginç bir konuya denk geldim. İki farklı teoriden bahsediyordu, karışım ve yerine geçme. Kitabı okumaya bir süre ara vermek zorunda kalacağımdan merakıma yenik düşüp sizlere sormak istedim.

Merhaba!Karışım bir tür demek doğru olur mu emin değilim, çünkü küçük miktarlarda Neandertal ve Denisovan genlerine sahibiz ve Homo sapiens türünün herbir bireyi Neandertal veya Denisovan genine sahip değil. Bu da topluca tür olarak belirli türlerin karışımı olmamızı imkansız hale getiriyor.Sahra altı Afrikalılar, her iki türün genlerine de sahip değilken (ya da Avrasyalılarla olan karışım nedeniyle çok küçük miktarda), geri kalan bütün modern insanlar Neandertal genlerine sahip. Bunun yanında bir çalışma da Afrikalıların henüz tanımlanmamış bir tür ile gen alışverişi yapmış olabileceğini gösteriyor.Denisovan genleri ise sadece Okyanusya popülasyonlarında önemli miktarda görünüyor. Ayrıca Asya'da da bir miktar bulunuyor. Belki karışım tür terimini, p oranında kır kurdu (Canis latrans) ve 0 oranında boz kurt (Canis lupus) genlerini taşıyan kızıl kurt (Canis rufus) türü için kullanabiliriz. Ama modern insanlar için bu terim uygun olmayabilir. Yani "Başka insan türlerinden de gen katkısına sahip olan bir türüz." demek daha doğru olabilir.Yerine geçme teorileri ise hala geçerliliğini koruyor, fakat tam olarak nasıl yaşandığı pek belli değil. Ayrıca uzun dönem aynı bölgelerde eş zamanlı yaşayan Neandertal ve modern insanlara dair kanıtlar da var.

Her ne kadar modern insanlar, Neandertallerin yaşadığı yerlerde yaşıyor olsa da (bir çeşit yerine geçme diyebiliriz), bu önceden düşünülenin aksine Afrika'dan çıkıp direkt olarak Neandertallerin yerini almak şeklinde yaşanmamış gibi görünüyor. Çünkü elimizde erken Afrika'dan çıkış "denemeleri"ne ve günümüz Afrika dışında yaşayan insanların atalarının Afrika'dan çıkışından önceki dönemlerde yaşanan modern insan-Neandertal çiftleşmelerine dair kanıtlar mevcut. Umarım faydalı olmuştur!

1. Archaic Hominin Introgression in Africa Contributes to Functional Salivary MUC7 Genetic Variation Afrikalılara başka bir türden gen katısı
  2. Excavating Neandertal and Denisovan DNA from the genomes of Melanesian individuals Modern insanlarda Denisovan genleriyle ilgili
  3. https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1007745 Kızıl kurtun genetik yapısı
  4. The earliest modern humans outside Africa Afrika dışındaki en erken modern insan fosili
  5. Ancient gene flow from early modern humans into Eastern Neanderthals 100 bin yıl önce yaşanmış olan Neandertal-modern insan çiftleşmesi

“İnsan, inanmak isteyen bir hayvan türüdür; inanmak zorundadır. Eğer inancı için sağlam bir kanıt bulamıyorsa, sözde kanıtlarla kendini tatmin edecektir.”