Puan Ver
Puan Ver

Radyoaktif maddelerin organik maddelere verdiği zararda yarılanma süresi ve yaptığı ışımalar dışında doğrudan maddenin kendisi ile ilgili başka etkenler var mıdır?

4,5 milyar yıl yarılanma ömrü olan ve alfa ışıması yapan u-238 i birkaç dk çıplak elle tutsam önemli bir zarar verir mi?

Ab = Absorbsiyon = Dalga boyu

h = Planck sabiti tk = Doku kalınlığı

Z = Atom numarası d = Doku yoğunluğu

Yukarıdaki absorbsiyon formülünde görüldüğü gibi bir dokunun radyasyonu absorbe edebilme yetisinde dalga boyu kadar dokuyu oluşturan atom numarası da önemlidir. Basit bir örnekle açıklayacak olursak;

Bir akciğer röntgeni
Google Görseller

Bir röntgen filminde kemiklerin daha beyaz, akciğer gibi organların siyah olarak görünmesinin temel nedeni kemiklerimizde bulunan kalsiyum (Ca) atomunun atom numarasının 20, akciğerimizde bulunan havanın temel bileşiminde yer alan oksijenin (O) 8 ve azotun (N) 7 atom numarasına sahip olmasıdır. X ışınları akciğerden geçerden daha az absorbe olurken kemik gibi dokularda çok daha fazla absorbe olarak röntgen filminde kontrast yaratmaktadır. Böylece farklı doku ve organlar birbirinden ayırt edilebilmektedir.

U-238'e gelecek olursak, alfa ışıması yapan kararsız atomlar çok kısa mesafeye çok yüksek radyasyon yayarlar. Bu yüzden U-238'i çıplak elle tutmak pek mantıklı değildir. :)

“Bilim; açıklandıktan hemen sonra ne kadar da bariz olduğu anlaşılan birçok şeyle doludur.”
Frank Herbert