Sorulara Dön
Hilal Şen
Hilal Şen Üye
Plazmidlerin antibiyotik olarak verilip hücrelerin bu genetik özelliği özümsemesi nasıl sağlanıyor?
Yani her bir antibiyotik alındığında belirli bir miktarda hücreye bu plazmid dağıtılıyor ve bu hücrelerin o hastalığa karşı direnci mi değişiyor.Her antibiyotikte biraz daha hücre değişiyor şeklinde midir? Çok cahilim ama çok merak ettim.
Merve Arıcıbaşı PhD Veterinary Sciences

Burda iki ayrı durum sözkonusu:

1) antibiyotik üretmek için plazmidlerin antibiyotik üreten bakterilere verilerek kullanılması

2) antimikrobiyel direnç geni taşıyan plazmidlerin hastalık oluşturan bakterilerde bulunması hali

Bu Reklamı Kapat

Ilk basamakta antibiyotik üretimi: antibiyotik dediğimiz aslında bazı bakterilerin doğal olarak ürettiği enzimler ve bu enzimler patojen yani hastalık yapıcı bakterileri öldürebiliyor. Bu enzimleri hazırlamak için bunu üreten doğal bakteriler laboratuarda çoğaltılıp enzimleri toplanıyor ve ilaç formuna getiriliyor. Ama bu konvansiyonel yöntemde verimlilik ve standart sorunu var. Yani büyük hacimde üretmek istediğinizde ilk bakterinin mutasyona uğrayıp değişmesine hizmet etmiş oluyorsunuz ve elinizde standart (hepsi birbirinin aynı) ürün olmuyor. Bunu engelleme yöntemlerinden birisi plazmid uygulaması. Plazmidlere istenen enzimi kodlayan geni ekleyip ana bakterinin içine yerleştirerek tek bir bakteriden çok daha fazla enzim üretmesini sağlayabiliyorsunuz. Bu enzimler toplanıp ilaç formuna getiriliyor. Sonuçta antibiyotik olarak aldığınız ürün bu kimyasal yapıdaki enzimler. Hatta sentetik olarak da üretilebiliyorlar.

2.si yani direnç ise patojen bakterinin bu enzimlere karşı geliştirdiği bir cevap. Burada ya patojen bakteri kendisi antibiyotiğe dirençli bir genetik dizilime sahip -o şekilde seçilmiş- ya da plazmidlerin yatay gen aktarımı özelliği sayesinde antimikrobiyel direnç geni taşıyan bir plazmid bu patojen bakteriye eklenmiş. Çünkü plazmidler doğada bu şekilde hayatta kalıyor. Makalede de anlatıldığı gibi bakteriden bakteriye piluslar aracılığıyla geçebiliyor ve antibiyotik direnç geni taşıdığı için de konağı olan bakterinin faydasına oluyor ve elenmiyor. bu plazmidler yukarda bahsedilen, laboratuarda antibiyotik üretmek için kullandığımız plazmidler değil, yani antibiyotikten gelmiyor.

Her antibiyotik aldığınızda vücudunuzdaki bakterileri büyük oranda öldürüyorsunuz (patojen olanlar ve bağırsak mikrofloranızdaki iyi bakteriler de dahil). Tavsiye edildiği gibi antibiyotiğinizi iyi kullanmazsanız antibiyotiklerin öldüremediği bakterilerin seçilip çoğalmasına olanak sağlıyorsunuz. Ayrıca antibiyotik rezidü (kalıntısı) olan hayvansal gıdalar tüketildiğinde ya da antibiyotik dirençli plazmidler taşıyan hayvansal ürünler ile temas da sizin bağarsak mikrofloranızdaki bakterilere (geçici bir süre de olsa) bu plazmidlerin geçmesine ve antibiyotik dirençli patojen bakterilerin yaygınlaşmasına ortam hazırlıyor olabilir.

Bu yüzden insanlarda ve hayvan yetiştiriciliğinde antibiyotik kullanımı dikkat edilmesi gereken bir konu.

Sorulara Dön