Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Nörotransmiterler nörondan nörona yayılır mı?

Nörotransmiterlerin sinaptik boşluktan geri alınımı, iletimin gerçekleştiği bu dentrit terminali üzerinde bulunan almaçlar yolu ile o nöronun içine alınabilir mi? Nörotransmiterler nörondan nörona yayılabilir mi yoksa işi bitince iletimin başladığı nörona tamamen geri mi döner? Tek bir noktada örneğin bazal gangliyonlarda sentezlenen bir nörotransmiterin nörondan nörona serebral korteksin birçok bölgesine yayılımı gerçekleşebilir mi? Yoksa sadece sentezlendiği bölgedeki nöronun aksonu içinde mi

Nörotransmitterler belirli bir nöronun içerisinde ilerleyemezler. Nörotransmitterler girdikleri bir başka nöronun içindeki aksiyon potansiyelini başlatmakla görevli katalizör maddeler olarak kullanılırlar. Akson terminalinde bulunan sinaptik vezikülleri parçalamasıyla içlerindeki nötotransmitterler akson terminalinden sinaptik boşluğa salınır. Bu boşluktaki bu kimyasallar iletişim kurdukları nöronun dendritlerindeki reseptörler tarafından ya direkt olarak ya da yardımcı G proteini ile hücre içine çekilir. Bu süreçte bazı nörotransmitterin salgılandığı hücreye geri alımı söz konusu olabilir ama bir kere başka bir hücreye giren nörotransmitter bir daha geri alınamaz. Hücre içine çekilen nörotransmitterler içeride aksiyon potansiyeli(basit bir elektrik akımı) oluşturarak elektrik akımının akson terminaline gitmesini sağlar ve aynı süreç tekrar eder. Elektrik akımı ise nörotransmitterler aksine sadece tek bir nöronun içinde kalır ve bir nörondan diğerine geçemez.

Kısacası nörotransmitterler bir nörondan çok uzak bir nörona gidemezler, her nöron kendi nörotransmitter salınımını yapar ve nöronlar arası iletişim bu şekilde oluşur. Beyne kimyasal değil elektrokimyasal bir devre denmesinin semebi temelde budur. Tabi sinirsel iletişimde hala bilinmeyen ve aydınlatılması beklenen alanlar vardır.

Puan Ver

“Eğer insanların düşündüklerini sanmalarına neden olursanız size aşık olurlar; ancak eğer onları gerçekten düşündürürseniz, sizden nefret ederler.”
Don Marquis