Yeni Soru Sor
Sorulara Dön
Mehmet Ayberk Usta
Üye

Nispeten yaşama elverişli bir gezegende insan eli ile yaşam başlatılabilir mi?

Sorumun pek etik olmadığını biliyorum yinede dünya gibi yaşama elverişli olan ama yaşam bulunmayan bir gezegende insan eli ile halihazırda dünyamızda bulunan türlerin yaşamı sağlanabilir mi ve daha da ileriye gidecek olursam uzay madenciliğinin bir benzeri olucak şekilde uzay çiftçiliği yapılabilir mi?
Ahmet Ege Çarıkçıoğlu
12. sınıf öğrencisiyim.

İlk olarak "yaşam" ile ne demek istediğinizi açıklığa kavuşturmama izin veriniz. Yaşamın farklı tanımları vardır. Ancak yaygın olanlardan biri; yaşamın büyüyebilen, çoğalabilen, uyaranlara yanıt verebilen ve gelişebilen bir süreç olmasıdır. Bu tanıma göre dünyada bakterilerden bitkilere, hayvanlara kadar birçok yaşam biçimi vardır.

İkincisi "yaşam için nispeten uygun bir gezegen"in anlamını açıklamak gerekir. Bir gezegenin yaşanabilirliğini etkileyen; yıldızına olan uzaklığı, büyüklüğü, atmosferi, iklimi, jeolojisi ve kimyası gibi birçok faktör vardır. Bu faktörlerden bazıları, dış gezegenlerdeki atmosferlerin bileşimini tespit edebilen NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu gibi uzay teleskoplarıyla ölçülebilir. Diğer faktörler, robotlar veya insanlar tarafından doğrudan keşif gerektirebilir. [1]

Üçüncüsü... Böyle bir gezegende yaşamın insan eliyle başlatılıp başlatılamayacağına dair sorunuzu artık yanıtlayabiliriz. Bu çok karmaşık ve spekülatif bir sorudur. Kesin bir cevabı yoktur. Ancak bazı olası senaryolar şunlardır: [2]

Tüm Reklamları Kapat

- Sözünü ettiğiniz gezegende halihazırda mikrop gibi bir tür yaşam varsa insanlar, kasıtlı olarak veya kazara Dünya'dan yeni türler getirebilir. Bu olayın yerel yaşam ve ekosistem için öngörülemeyen sonuçları olabilir.

- Gezegende yaşam yoksa; ancak gezegen su ve organik moleküller gibi yaşam potansiyeline sahipse insanlar ya mevcut organizmaları tasarlayarak ya da yenilerini sentezleyerek yapay olarak yaşam yaratabilir. Bunun gezegen ve biyosfer için de öngörülemeyen sonuçları olabilir. [3]

- Gezegende yaşam yoksa, çorak veya düşmanca bir ortama ev sahipliği yapıyorsa ve yaşam potansiyeli yoksa insanlar gezegeni yeniden şekillendirebilir, bu da onu daha Dünya benzeri hâle getirmek için değiştirmek anlamına gelir. Bu değişim; gezegenin atmosferini, iklimini, jeolojisini ve kimyasını düzenlemeyi kapsar. Çok uzun ve zor bir süreç olacaktır. Sonuç olarak söz konusu senaryo uygulanamaz veya senaryonun uygulanması etik olmayabilir.

Son olarak uzay çiftçiliğinin uzay madenciliğine benzer bir şekilde yapılıp yapılamayacağı konusundaki sorunuza cevap vermek gerekirse: Uzay tarımı, uzayda veya Dünya dışı gök cisimlerinde yiyecek ve diğer malzemeler için mahsullerin yetiştirilmesini ifade eder. Uzay madenciliği; uzaydaki asteroitler, kuyruklu yıldızlar veya diğer cisimlerden kaynakların çıkarılmasını belirtir. Her iki faaliyetin de ileri teknolojiye duyulan ihtiyaç, uç koşullara sahip (ekstrem) ortamlarda çalışmanın zorlukları ve insanlık için sağlayacağı potansiyel faydalar gibi bazı benzerlikleri vardır. Bununla birlikte ilgili kaynak türleri, çıkarma veya üretim yöntemleri; çevresel ve etik çıkarımlar gibi bazı farklılıkları da mevcuttur. [3]

1. Nature. Curbing Global Warming Could Save Us$20 Trillion. (23 Mayıs 2018). Alındığı Tarih: 8 Ocak 2024. Alındığı Yer: Nature doi: 10.1038/d41586-018-05219-5. | Arşiv Bağlantısı
  2. NASA. Space Farming Yields A Crop Of Benefits For Earth - Nasa. (10 Ağustos 2015). Alındığı Tarih: 8 Ocak 2024. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı
  3. Yazar Yok. Exploring The Fundamentals Of Space Farming - Nasa Science. Alındığı Tarih: 8 Ocak 2024. Alındığı Yer: Science Nasa | Arşiv Bağlantısı
Ebru Tuba Ölçücü
araştırıyorum

Bilim insanları, Gliese 667 Cc, Kepler-69c, Trappist-1e, Proxima Centauri b ve Kepler-452b gibi Dünya'ya oldukça benzeyen birkaç yerle karşılaştılar. Tüm bu gezegenler arasında Dünya'ya en çok benzeyeni, ona Dünya 2.0 takma adını kazandıran Kepler-452b'dir. Yıldızının yaşanabilir (Goldilocks) bölgesi içinde bulunur ve yılı 385 gün sürer. Kepler-452b'yi keşfetmek istesek bile henüz bu mesafeyi kastetmiyoruz. Soruyu, bunun olduğunu varsayarak ilerliyorum:

şemada Dünya ve Kepler-452b'yi görebilirsiniz.

İtalya'nın Floransa Üniversitesi Bitki, Toprak ve Çevre Bilimleri Bölümü'nde (DiPSA) araştırmacı olan Giacomo Certini, "Yeni toprakları kolonileştirme dürtüsü insanın doğasında var" dedi. Dolayısıyla ufkumuzu diğer dünyalara doğru genişletmek hiç de garip karşılanmamalı. Gelecekte insanları taşımak ve orada yiyecek üretmek gerekli olabilir.” Burada bu sözlerin aslında bir öncü niteliğinde olduğunu anlıyoruz. Topraksız yetiştirme süreci olarak adlandırılan Aeroponik, bitkileri topraksız ve çok az su içeren, hava veya sisli bir ortamda yetiştirir. Bilim adamları 1940'ların başından beri bu yöntemle deneyler yapıyor ve aeroponik sistemler 1983'ten beri ticari olarak kullanılıyor. Yani bir şekilde beşeri olarak bitki türlerinin yapay olarak yaşamasını farklı gezegenlerde başarabiliriz gibi duruyor.

Hayvan, bitki ve organizmaların birlikte yaşaması için büyük bir planlama ve altyapı gerekli. Dünyada her şey birbiriyle etkileşim ve bağlantı halinde. Bu bağlantıları beşeri olarak sağlamak zor olacaktır. Ancak konuları şu şekilde basite indirgeyebiliriz: Oksijen, kaçınılmaz olarak canlılığın temellerinden biridir. Oksijen üretmenin en popüler yöntemi, elektroliz adı verilen bir işlemle suyun hidrojen ve oksijen gazına ayrılmasıdır.

Tüm Reklamları Kapat

Su, karbon dioksit ve hidrojenle yüksek sıcaklık ve basınçta reaksiyona girerek su ve metan üreten nikel katalizörünün kullanıldığı Sabatier reaksiyonunu kullanabiliriz. Bu reaksiyon, yan ürün olan hidrojen gazını uzaklaştırmak için daha önce sözü edilen elektrolizle birlikte çalışabilir. Sabatier reaksiyonunun başlaması için bir miktar enerji gerektiğinden daha sonra kullanılmış suyun geri dönüşümüne geçebiliriz.

Yiyecek: Oksijen ve suyun kurulumu tamamlandıktan sonra gıda en önemli öncelik haline gelir. Ekosistemin korunmasına yönelik iş yükü yüksek olacağından üretilecek gıda miktarı da artacaktır. Diğer gezegenlerdeki toprak, bitkilerin büyümesi için gerekli minerallerden yoksun olduğundan, onu zenginleştirmemiz gerekiyor. Bunu yapmanın en kolay yolu insan atıklarını geri dönüştürüp gübre olarak kullanmak olacaktır. Diğer bir zorluk ise yapay besin döngüleri oluşturmak ve sürdürmek olabilir ancak bu, nitrojeni sabitleyen bakterilerin toprağa yerleştirilmesiyle yapılabilir.

Bunların koca bir ekosistem ağının sadece bir parçası olduğunu unutmamak gerek. Belki bugün bunlar için uzağız, belki de yarın için yakınız. Bilim, her gün ilerliyor!

1. bak Herath. Can We Grow Crops On Other Planets?. (26 Kasım 2010). Alındığı Tarih: 8 Ocak 2024. Alındığı Yer: Phys | Arşiv Bağlantısı