Varsayımsal & Hipotetik

Sonuçları Filtrele Seçki
Ceren .
Takip
İlkokuldaki derslerde gezegenleri öğrenirken Mars sıradan bi şeydi. Bi his uyandırmıyodu. Şimdi yıllar geçti Mars denince arka fonda ses efekti bile çıkarır türden umut ve heyecan beslemeye başladık. Gerçekten bütün cevaplar dibimizdeki yerdeyse niye bu kadar uzun sürdü? Neden ilk burnumuzun dibindekine bakmak yerine hep daha uzağı hedefledik? Yoksa yanıt Mars değil de biz mi başka alternatifimiz olmadığı için sınırları zorluyoruz?
Nazif Görmüş
Takip
Sinir hücreleri beyinde daha aktif olacağından veri işleme hızı ve buna bağlı olarak algısında değişim muhtemeldir. Hastalıktan önce parlak da bi geçmişi var. Belki de kontrollü bi şekilde denek olarak kullanıldı? Verdiği bilgilere biz ulaşabiliyor muyuz?
Onur Erkaya
Takip
Tıpkı yassı solucanların ortadan ikiye bölündüğünde oluşan yeni iki canlının aynı anılara ve zihne sahip olması gibi farklı uzaylılarda bu özellik biraz daha abartılı olup yeni doğan canlıların o türün bir önceki bütün nesillerin anılarına sahip olması mümkün mü?
Ceren .
Hatırla
Diyelim ki biz ya da bizden sonraki nesillerden biri başka bir gezegene taşınmayı gerçekten başardı? Yanımızda hayvan götürcez mi Nuh'un gemisi gibi? Götürürsek onlar oradaki ortama adapte olurken farklı türler ortaya çıkmaz mı? Yoksa orda evrim yeniden başlayıp türlerin doğuşunu ve çoğalışını mı izlicez?

Merhaba Ceren,

Biz ve beraberimizde götürdüğümüz diğer canlılar da başka herhangi bir gezegende evrimin temeli olan "çevresine uyum sağlayan hayatta kalır" mottosu ile evrimleşmeye devam edeceğiz. Demek istediğim şey şu: mesela taşındığımız gezegen çok sıcak bir gezegen olsun, doğal olarak dünyadan oraya götürdüğümüz canlıların sıcakta yaşayamayacak olanları ölecek ve o gezegendeki soyları tükenecek. Sadece sıcaklık da değil, Dünya'da evrimin hangi mekanizmaları işliyor ise orada da aynen devam edecek. Bu söylediklerim insanların beraberinde başka canlıları da götürmesi varsayımına dayanıyor. Fakat oldu ki -ki bu çok yüksek bir ihtimal- hiçbir canlı türünü beraberimizde götürmedik, o zaman başka türlerin oluşması zaman alır yalnızca, farklı türlerin oluşumunu yani türleşmeyi yine gözlemleriz. Bunu daha iyi anlamak için buraya tıklayarak Evrim Ağacı'nın türleşme ile ilgili, buraya tıklayarak da Evrim mekanizmaları ile ilgili yazı dizilerini okuyabilirsiniz.

Sağlıcakla kalın.

Yusuf İğın
Takip
İnsanlık enerji buldukça gözünü uzaya çevirecek ve gezegenlere hükmetmek isteyecek. Sizce açlık ve kıtlık çözüme ulaşacak mı?
Takip
Byte cinsi ile bilgi miktarını ölçersek, birim hacme sığabilecek bilgi miktarı(byte) teorik olarak ne kadardır ?
Takip
Yeterli süre verildiğinde zaten var olan canlılardan birisiyle DNA'sı yüksek oranda eşleşen yeni bir tür oluşamaz mı? İsterse başka bir galakside, isterse başka bir ekolojide olsun.

Aslında sadece genetik benzerlik değil birçok faktöre bakılıyor ama onlar da benzer olabilir diyebileceğinizden bunu geçiyorum. Sizin argümanınız türdeş olduğumuzu söylemeye göre fazlaca varsayım içeriyor ve bilimde fazla varsayım tercih edilmez. Öncelikle canlılığın başka bir gezegende olduğunu varsayıyorsunuz. Başka bir ortamda çevresel şartlar farklı olacaktır ama siz canlılığın oluşma şartlarının da evrimleşme şartlarının da çevresel farkların da, olayların da çok çok çok benzer olduğunu varsaydınız. Bu kadar çok, aşırı miktarda varsayım sundunuz ve söylediğiniz durumun "klon" durumundan pek farkı yok. O yüzden türdeş olduğumuzu söylemenin sorun olacağını sanmıyorum. Ayrıca bunu düşünmek için hiçbir sebebimiz de yokken durup dururken fantastik olasılıklara göre tavır almak pek doğru olmaz. Yani makul şüphenin çok ötesinde. Onlarca test yapıp ortaya konulsa da ailenizin aslında aileniz olmadığını onların tam olarak aileniz gibi olan uzaylılar olduğunu söylemekle aynı şey. Bunu düşünmek de sağlıklı miktarda şüpheciliğin ötesinde olan paranoyaya yakın bir durum.

Hilal Badoğlu
Dünya’ya devasa bir meteor çarpsa ya da tek bir canlının bile kalmayacağı tüm yaşamın bir anda yok olacağı bir olay yaşansa (Dünya’nın var olmaya devam edip sadece canlılığın yok olduğunu varsayarsak) Dünya’da canlılık bir yolunu bulup tekrardan başlar mı?

Merhaba Hilal,

Bilgim dahilinde sorunuzu cevaplamaya çalışacağım.

Öncelikli olarak yaşamın başlaması hakkında konuşmak istiyorum. Biz veyahut dünyadaki tüm canlılar karbon temelli canlılarız, bizim bildiğimiz bir anlamda yaşam oluşabilmesi için karbona kesinlikle ihtiyaç var. Bildiğimiz kadarıyla diyorum çünkü Dünya'daki yaşamın başlangıcına hiç benzemeyen başka yaşam başlangıçları da olabilir, şimdilik boş bıraktığımız fakat daha sonra tekrar inceleyeceğimiz bir konu bu. Karbonun yanı sıra hidrojene, oksijene ve azot elementlerine, uygun sıcaklığa, suya, patlayan volkanlara, meteorlara, kozmik ışınlara, yıldırımlara... ve biraz da şansa(!) ihtiyaç vardı, canlılığın çok uzun bir tarifi var. :)

Bu ihtiyaç listesine baktığımızda aynı şartların yine bir araya gelme ihtimali o kadar düşük ki maalesef... Kaynak kısmında belirtmiş olduğum ilk web sitesini inceleyince görebileceğin gibi: Dünya o zaman bir gününü 24 saatte değil 8-10 saat arasında tamamlıyordu, bugüne kıyasla 3 kat daha hızlıydı. Ayrıca Dünya, 600 milyon yıl boyunca da astroidlere ev sahipliği yaptı, maruz kaldı. Bütün bunları düşündüğümüzde, canlılığın tekrardan yeşermesinin, aynı şartların tekrar bir araya gelme ihtimali kadar düşük olduğu sonucuna varabiliriz.

Son olarak bir şey daha eklemek istiyorum. Bildiğiniz gibi canlılık, oluşmaya başladığı ilk zamanlarda, bugün görebileceğimiz en basit canlı yapısına kıyasla bile çok daha basit bir düzeydeydi, henüz komplike bir hücre bile yoktu. Buradan ve Dünya'nın astroid geçmişinden yola çıkarak şunu söyleyebilirim ki dünyaya çok büyük bir astroid bile düşse tüm canlılığı tamamen silemeyebilir. Mesela dinozorları yok eden astroid dünyaya çarptığında canlıların üçte ikisini öldürmüştü ama toprak altında yaşayan canlılar hayatta kalmıştı. Daha kötü bir senaryo bile gerçekleşecek olsa en basit canlı formlarının hayatta kalabileceği kanısındayım, özellikle tek hücreli canlılar çok büyük bir avantaja sahip olurlar bu durumda. Böyle bir durum gerçekleşirse de kalan canlılar belki de yeni bilinçli canlıları oluşturabilecek bir evrimsel serüvene merhaba diyebilir.

Umarım verdiğim cevap yeterli olmuştur.

Sağlıcakla kalın.

Merdan Akın
Takip
Enerjinin kütleye dönüşmesi yoktan var olma olarak değerlendirilebilir mi? Bu konu kafamı çok karıştırıyor. Enerjiyi tanımlayabiliyorum ama madden bağımsız enerji kavramını kafamda canlandıramıyorum.
Takip
Güneş sistemimizde bize en uzak olan gezegen Neptün'ü ele alırsak ve bu senaryo bir şekilde gerçekleşirse,Dünya bundan nasıl etkilenir?
Efe Oğuz Aktaş
Takip
Mesela primatlar yerine sürüngenler üstün ırk olarak çıksa, ileri düşünme kabiliyetine sahip olsalardı dünya nasıl bir yer olurdu ? Bu canlılar neye benzerdi ? Nasıl evrimler geçirirlerdi ? Kültürleri ne olurdu ? Tarım gibi alanlara yönelirler miydi ?
Can Akyüz
Takip
Herhangi bir canlının bir şekilde telepatik iletişim kurması herhangi bir evrimleşme sonucu mümkün müdür? Telepatik olarak iletişim kuran canlı/canlılar halihazırda varsa örnek verebilir misiniz?
Enes Baykal
Takip
Aslında biz sadece bize sunulanı mı görürüz? Varlıkların sadece dışını yüzeysel olarak çok az miktarda mı algılayabiliyoruz? Buna göre maddelerin bizim hayatımıza yön verdiğini söyleyebilir miyiz?