Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Nereye gidiyoruz. . ?

Sorumu şöyle açıklamaya çalışayım; "red shift" denilen bir olay keşfedildiğinde gezegenlerin bizden uzaklaştığını ve evrenin genişlediğini keşfettik. Işık hızının sabit olduğunu biliyoruz. Kolaylık olsun diye 100 birim olarak değerlendirelim. Karşıdan 100 birimle bize yaklaşan bir araca 50 birim hızla gittiğimizde aracın hızını 150 birim olarak ölçeriz. Işık hızını tam olarak bildiğimizi göre uzayın neresine bakınca ışığın bize daha hızlı ulaştığına bakarak nereye gittiğimizi anlayabilir miyiz?

Evrenin genişlemesi ile bizim bir yere sürüklenmemiz çok farklı olaylar. Dolayısıyla evrenin genişlemesine bakarak, bizim nereye gittiğimizi söylemek mümkün değil. Evrenin neresinde olursanız olun, evrenin genişlemesinden ötürü "görünür" evrenin merkezinde yer alırsınız. Belirli bir noktadan sonrasını görme imkanınız yoktur. Evrenin genişlemesi her noktadan gerçekleştiği için, her gözlemci, kendisinden aynı oranda uzaklaşıldığını görecektir.

Bu durumu klasik hız tanımı bağlamında değerlendirmemek gerek. Bunlar evrenin genişlemesinden dolayı gerçekleşiyor. Bizim bir yere sürüklenmemiz ise yerel hızımızla alakalı. Hız kavramı da referans sistemlerine bağlı olduğundan, nereyi referans aldığınıza göre elde edeceğiniz hız da farklı olacaktır.

Örneğin Samanyolu'nın görünür evrendeki hareketini anlamak için kozmik mikrodalga arkaplan ışınımında kırmızıya kayan bölge ile maviye kalan bölgenin haritalandırılmasından faydalanılabilir. Yanlış hatırlamıyorsam bu kuvvet tayfında multipol momentinin ilk değerlerinden birine karşılık geliyordu.

Fakat tekrar etmem gerekirse, evrenin genişlemesi ile bir cismin yerel olarak sürüklenmesi tamamen farklı olaylar. Ve hareket kavramı, nereye referans aldığınıza göre farklı cevaplar verir.

*Ek olarak, ışık hızına yakın hızlarda bahsettiğiniz toplama işleminin gerçekleşmeyeceğini de not etmek gerek. Örneğin 0.9c hızla ilerleyen bir cisimden aynı yönde 0.9c hızla bir cisim atılırsa hızı 1.8c olmayacak, c'den biraz düşük ama 0.9c'den daha yüksek bir değer olacaktır. Eğer bu durum kafanızı karıştırıyorsa, özel göreliliği incelemeniz gerekiyor.

Sorulara Dön