Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden yıldızlar ölmeden önce süper dev'e dönüşür?

Yıldızın ölecekse enerjisi bitecek demektir ama ölmeden önce süper deve dönüşür iyi ama neden? Acaba oradaki yüksek enerji maddeye mi dönüşüyor aydınlatırsanız sevinirim

Yıldızın varlığını sürdürebilmesi için bir denge halinde olması gerekmektedir. Kütleçekimi yıldızı içe çökmeye zorlarken, yıldızda oluşan füzyon tepkimeleri de yıldızı dışarı doğru genişletmeye çalışır. Yıldız bu iki kuvvet sayesinde varlığını sürdürmeye devam eder. Çok büyük kütleli yıldızlar demir elementine kadar füzyon tepkimelerini gerçekleştirebilirler ancak bizim yıldızımız gibi ''küçük'' yıldızların hidrojeni tükendiğinde füzyona devam etmek için yeterli kütleleri yoktur. Dolayısıyla kütleçekimi galip gelir ve yıldız kendi içine çökmeye başlar. Yıldız kendi içine çöktükçe oluşan çok büyük basınç ve sıcaklık yıldızda yeniden füzyon tepkimelerinin başlamasına sebep olur. Yıldızın çekirdeğinde bulunan helyum atomları üçlü alfa süreci dediğimiz bir tepkimeye girerler ve karbon oluşmaya başlar. Aynı zamanda yıldızın çekirdeğinin dışında bulunan ama reaksiyonu durmuş olan hidrojen elementleri de yüksek basıncın etkisiyle tepkimeye girerler. Aniden oluşan bu enerji patlaması yıldızın yeniden genişlemesine sebep olur. Bu yıldıza artık ''kırmızı dev'' denir. Ancak yıldız genişlerken füzyon tepkimeleri için gerekli olan basınç da azalır ve yıldız yeniden küçülmeye başlar. Gerekli basınca ulaşıldığında tekrar füzyon tepkimeleri başlar ve bu böyle devam eder. Yıldız bir küçülüp bir büyürken Helyum reaksiyonları yıldızın dış katmanlarını şişirmeye devam eder. Bir anda gerekli basınç olmamasına rağmen yıldızın çekirdeğinde üretilen enerji o denli artar ki reaksiyona girmemiş bütün helyum atomları aniden reaksiyona girmeye başlar ve yıldız çok hızlı bir şekilde genişlemeye başlar. Kütleçekimi kuvveti artık bu denli büyük bir kuvvete karşı koyamaz ve yıldızın dış katmanları uzaya saçılmaya başlar. Oluşan bu yeni yapıya gezegenimsi nebula denir. O kocaman kırmızı devden geriye sadece Dünya kadar bir beyaz cüce kalmıştır. Bu beyaz cücelerde dejenere elektron basıncı denilen bir basınç sayesinde milyarlarca yıl yavaşça soğuyarak bir siyah cüceye dönüşecektir.

Puan Ver

“Sağlam bir kabullenişe giden yol, kalın bir şüphecilik ormanından geçer.”
George Jean Nathan