Sorulara Dön
Anonim
Anonim Üye

Neden polenle beslenen ari işçi ari ve niye arı sütüyle beslenen ari kraliçe ari oluyor?

767 görüntülenme
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Soruyu Takip Et
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Ubik Ubik
15K UP
bilime ilgili biriyim.

Arı larvalarının işçi arılara dönüşmesinde, "arı ekmeği" adı verilen polen ve baldan oluşan menülerinin, mikroRNA adı verilen düzenleyici bitki molekülleri bakımından zengin olmasının payı bulunduğu ortaya kondu. Şöyle ki, mikroRNA molekülleri arı gelişimini geciktiriyor ve arıların yumurtalıklarının inaktif kalmasını sağlıyor. Çin'de bulunan Nanjing Üniversitesi'nde yapılan bu araştırmanın ayrıntıları, PLOS Genetics dergisinde yayımlanan bir makale ile paylaşıldı.

Bilimciler, bir bal arısı larvasının işçi mi yoksa kraliçe mi olacağını belirleyen karmaşık süreçte, hayvanın nasıl beslendiğinin önemli rol oynadığının uzun süredir farkındaydı. İşçilerin başlıca besini "arı ekmeği" iken, kraliçeler ise bakıcı arıların salgı bezlerinden salgılanan "arı sütü" ile ziyafet çekiyordu. Arı ekmeği, arı sütünden çok daha yüksek ölçüde bitki mikroRNA'sı içerir. Bu nedenle araştırmacılar, bitkilerde gen ifadesini düzenleyen bu moleküllerin, arılardaki hiyerarşinin oluşumundaki payını incelemeye karar verdi.

Tüm Reklamları Kapat

Yapılan çalışma sonucunda, laboratuvarda yetiştirilen bal arılarının, bitki mikroRNA'sı bol bir menü ile beslendiklerinde daha yavaş geliştikleri, bedenlerinin daha küçük kaldığı ve yumurtalıklarının da büyümediği görüldü. Bitki mikroRNA'sının meyve sineği larvaları üzerinde de benzer bir etkisi bulunuyor; üstelik meyve sinekleri arılar gibi sosyal böcekler değil.

Bilimciler, arı ekmeğinde en sık rastlanan bitki mikroRNA'larından birinin, bal arılarındaki TOR genini hedef aldığını fark etti. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, kraliçe gelişiminde eskiden arı sütünün varlığının önemli olduğunu varsayan görüşün yerine, bitki mikroRNA'sının yokluğunun önemli olduğuna işaret ediyor. Dolayısıyla, hayvanlar âlemi ile bitkiler âlemi arasındaki ilginç bir etkileşimle daha karşılaşmış oluyoruz.[1][2]

Ekipten Dr.Xi Chen şöyle açıklıyor: "Bal arısı gelişiminin, bitki mikroRNA'sı ile düzenlenişi, koloni başarısı için iki tür arasındaki evrimsel bir uyumu gösteriyor. Bu alanda ileride yapılacak çalışmalar, sosyalliğin evriminde besin işlenmesinin etkisine ışık tutabilir."

1. K. Zhu, et al. (2017). Plant Micrornas In Larval Food Regulate Honeybee Caste Development. PLOS Genetics, sf: e1006946. doi: 10.1371/journal.pgen.1006946. | Arşiv Bağlantısı
  2. EurekAlert!. Bees: How Royal Jelly Prevents Royal Offspring From Falling Out Of Their Cells. Alındığı Tarih: 1 Ocak 2023. Alındığı Yer: EurekAlert! | Arşiv Bağlantısı
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Sorulara Dön
Araba Camındaki Siyah Noktalar Ne İşe Yarıyor?
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
"İkinci Beyin": Vücudunuzdaki Yabancı Organizmalar, Beyninizi Nasıl Yönetiyor?
Arılar da İnsanlar Gibi
Arılar da İnsanlar Gibi "Jetlag" Hisseder mi?