Sorulara Dön
Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Neden bütün gezegenler yuvarlak biçimdedir?
Zahir Erol
Zahir Erol Üye

Neden maddeler yuvarlak olma eğilimi gösteriyor?

Gezegenler, su damlaları, atom modelleri, aklıma gelmeyen daha birçok şeyi hep yuvarlak olarak görüyoruz. Neden evrendeki maddeler yuvarlak olma eğilimindedir?

Bu sorunun cevabı gökcisimleri için Astrofizikçi (NASA-JPL) Dr. Umut Yıldız tarafından bir yazısında şöyle verilmiştir:

"...Sadece Dünya'mız değil,neredeyse belli bir boyuta ulaşan bütün gök cisimleri küre şeklindedir. Bunun nedeniyse kütleçekimi. Kürenin merkezinden yüzeyine etkiyen kuvvet her noktada eşittir. Dolayısıyla çekim kuvvetiyle bir araya gelen maddenin her noktasına etkiyen kuvvet, zamanla maddeyi küre haline getirir....Kısaca, dönüş hızı ve komşu cisimlerin çekim etkisi gibi faktörler de küre şeklinin geometrik yapısında bozulmalar yaratabiliyor." (Kaynak: All About Space)

Esme `
Esme ` kozmoloji meraklısı
Orijinal Soru: Gezegenler neden küresel şekle sahiptirler?

Yıldızlar, gezegenler ve gezegenlerin uyduları yuvarlak şekle sahipken daha küçük gökcisimlerinin, örneğin asteroitlerin, şekilleri düzensiz olabilir.

Bir gökcisminin şeklini belirleyen en önemli etken kütleçekimidir.

Bu Reklamı Kapat

Yoğunluğu ne kadar yüksek olursa olsun, gökcismi yeterince büyükse şekli kütleçekim etkisi nedeniyle zaman içinde küreselleşir ancak daha küçük gökcisimlerinin kütleçekimleri bunun için yeterli değildir.

Ancak görece büyük gökcisimleri olan gezegenlerin, kusursuz bir şekilde küresel oldukları söylenemez, yüzeylerinde bazı girintiler ve çıkıntılar görülebilir.

1. Tübitak. Gök Cisimlerinin Şekilleri. (26 Mayıs 2021). Alındığı Tarih: 26 Mayıs 2021. Alındığı Yer: | Arşiv Bağlantısı
Kağan Şahin
Kağan Şahin Fizik biliyorum
Orijinal Soru: Gezegenler neden küresel şekle sahiptirler?

Gezegenler evrendeki taneciklerin birbirini kütle çekim kuvveti sayesinde çekerek birleşmeleriyle oluşur.

Çapı 965 kilometre ve daha yüksek çapa sahip gök cisimleri kendi kütle çekimleri yüzünden yuvarlanmaya, küresel şekil almaya başlar.

Bu Reklamı Kapat

Bu nedenle küçük asteroidler ve uydular küresel olmazken, gezegenler ve yıldızlar küreseldir.

Büyük gök cisimlerinde yüzeydeki her nokta yaklaşık olarak merkeze eşit uzaklığa gelene kadar çöker.

Bu Reklamı Kapat

Gezegen boyutları düşünüldüğünde dağlar ve çukurlar pek önemli değildir.

Kısaca sorunuzun cevabı kütle çekim kuvveti.

https://evrimagaci.org/a/13130 bu linkten kütle çekim kuvvetinin nasıl oluştuğunu öğrenebilirsiniz.

1. NASA. Why Are Planets Round?. (27 Haziran 2019). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2021. Alındığı Yer: spaceplace.nasa.gov | Arşiv Bağlantısı
  2. Scientific American. Why Are Planets Round?. (30 Temmuz 2001). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2021. Alındığı Yer: www.scientificamerican.com | Arşiv Bağlantısı
Ali Zengin
Ali Zengin Öğrenci-Okur
Orijinal Soru: Neden bütün gezegenler yuvarlak biçimdedir?

Ögetay Kayalı'nın yazısından:

Küre, merkez noktasından yüzeyine olan uzaklıkların hepsinin eşit olduğu geometrik şekildir. Biz bu uzaklığa yarıçap diyoruz. Merkezden yüzeyin neresine giderseniz gidin, ölçecek olduğunuz mesafe yarıçapın ta kendisidir. Dolayısıyla küre, kusursuz bir geometriye ve simetriye sahiptir.

Bu Reklamı Kapat

Newton’ın bahsettiği Kütle Çekimi Kanunu bugün hala pratikte işimize yaramakta olduğu için küresel yapıyı açıklamada onu kullanabiliriz.

Evrende bulunan kütleler yakınlıklarına bağlı olarak birbirlerine bir çekim uygularlar. Bu çekimin sonucunda en nihayetinde öbeklenerek gruplar, kümeler oluştururlar. Bu gruplar ve öbekler de giderek küresel veya çembere ait bir geometri oluşturur. Bu tamamen çekim kuvvetinin ve kürenin kusursuz simetrisinin bir sonucudur.

Bu Reklamı Kapat

Kürenin yüzeyinin neresinden bir nokta alırsanız alın, uzaklık yarıçap (r) olacağından her noktaya uygulanan çekim kuvveti de aynıdır.

Dolayısıyla kürenin kusursuz simetrisi, basit bir denge durumu oluşturur. Yasalar sürekli olarak gerçekleşmektedir, kütle çekim hala oradadır. Fakat kuvvetler, simetri sayesinde birbirini harika bir şekilde dengelediği için bir etki gözlenmez. Tıpkı duvarı itmeye çalışmak gibi, etkiye karşılık eşit bir tepki vardır.

Eğer bu denge durumu yoksa, yasa işlemeye devam ettiği sürece yapı küresel olmaya çalışacaktır. Gezegenin üzerindeki bir dağ, kuvvetler dengesini bozarak jeolojik etkilere yol açacaktır. Bunu da duvara fazla kuvvet uygulayıp yıkmak gibi düşünebiliriz.

En nihayetinde, yapının dayanıklılığına bağlı olarak kütle çekim ile bir noktada denge sağlanır. Bu, gezegenlerde pek görmediğimiz bir durum. Hiçbir gezegen kusursuz küre şeklinde değildir. Bunun sebebi, mevcut katı yapıdan ötürü oluşan direnç kuvvetidir. Yani duvarı yıkacak yeterli bir kuvvet uygulanamıyordur (kütle çekim katı maddenin uyguladığı dirençten daha zayıf kalır).

1. Ögetay Kayalı. Gezegenler Ve Yıldızlar Neden Küre Şeklindedir?. (30 Ocak 2022). Alındığı Tarih: 30 Ocak 2022. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı