Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
-5
Puan Ver

Neden, kaynak sadece nasa? Ve bu patlamalar 3-5 dakikadamı oluyor? Her her nerede olursa olsun tüm patlamalar içeriden dışarıya doğru olur?

Çekirdek çökmesi neden dışa doğru patlama yapsın ki? Hem çekirdek çökmesinin kanıtı nedir? Pek çok batılı kaynak gibi bunlarda kuru kalabalıkdan başka bir şey değil.

Kuru kalabalık dediğiniz şey insanların asırlardır kafalarındaki soruları çözmek için verdikleri emeğin bir birikimi. Daha iyi bir teoriniz var ise bu teorinizi bilim dünyasıyla paylaşarak cahilliklerini (!) söndürebilirsiniz. Şimdi sorduğunuz soruların cevabına gelelim.

Çekirdek çökmesinin neden veya nasıl olduğunu anlamadan önce yıldız tanımımıza bir bakmamız lazım. Yıldız kendi ürettiği enerjiyi kullanarak ışıyan ve bu sayede yüksek sıcaklık ve basınçta kalarak kütle çekimi etkisi ile çökmeden dengede kalan bir gökcismidir.1 Tanımdan da anlayabileceğiniz üzere yıldız dediğimiz cisimlerin kendi enerjilerini füzyon tepkimeleri ile oluşturarak kütleçekim kuvvetiyle denge içinde kalmayı başaran gökcisimleridir. Bu tanımı da biraz açalım. Kütleçekimi yıldızı merkeze doğru çekmeye çalışır fakat füzyon tepkimeleri ile bu kuvvete karşı konulur. Çoğunlukla hidrojen ve helyumdan oluşan yıldızlar bu atomlar demire dönüşene kadar füzyon devam eder. Demir atomlarını füzyon tepkimesine sokamayan yıldızdaki kütleçekimi baskın gelir ve yıldız içe doğru çökmeye başlar. Yıldızın gövdesini oluşturan ağır elementler içeri doğru çökmeye başladıkça, atomların etrafındaki elektronlar birbirlerine fazlasıyla yaklaşır ve diğer temel fiziksel kuvvetlerin etkisi ortaya çıkar: Bu atomlar birbirlerini itmeye başlarlar. Bu itiş kuvveti bir noktada kütleçekimine fazlasıyla üstün gelir ve yıldız muhteşem bir güçle patlar!2

Ayrıca bu patlamalar bizim galaksimizde 100 yılda sadece bir veya iki kez gerçekleşiyor. 3-5 dakikada gözlemleyebileceğimiz olaylar değil süpernovalar.

NASA'nın tek kaynak olduğunu nereden çıkardığınızı anlayabilmiş değilim. ESA, JAXA, ISRO, DLR gibi çoğu ülkenin kendi uzay araştırma kurumları bulunmakta.

Umarım sorularınıza cevap verebilmişimdir. Daha sonraki sorularınızda veya cevaplarınızda imla kurallarına biraz daha dikkat etmenizi temenni ediyorum. Detaylı bilgi edinmek için yararlandığım kaynakları bıraktım.

Puan Ver

“Beni harekete geçiren iki temel düşünce vardır: Dün, yaşam hakkında ne kadar biliyor idiysen, bugün daha fazlasını öğren ve diğerlerinin acısını azalt. Bu düşüncelerin seni ne kadar ileriye taşıdığını görünce şaşıracaksın.”