Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden dinozorlar yok oldu fakat yerine aynı ölçülerde bir canlı gelişim gösteremedi?

27 eylülde yayınlanan dinozorların yok oluş videosunda bir kısmında memelilerin yükselişi ve dinozorların yok oluşundan bahsediliyor dinozor neslinin yok olmasından sonra da yine aynı ölçülerde özelliklerde başka bir canlının da gelişmesi gerekmez miydi? Diğer memeli çeşitlerinin de oluşması gibi

Dinazorların toplu yok oluşuna sebep olarak büyük bir meteor çarpmasıyla tetiklenen volkanik hareketler, büyük çaplı orman yangınları ve atmosferin bu yangın ve yanardağ patlamaları sonucu toksik gaz, duman ve kül ile dolması ve bunların kara bulutlar, asit yağmurları olarak uzun süre atmosferi yaşanmaz hale getirdiği, karanlık sebebiyle yeterli güneş ışığı alamayan denizlerin soğumasıyla canlılığın büyük ölçüde yok olduğu hipotezi kabul ediliyor.

Bu koşullarda hayatta kalabilecek kadar besini bulmak büyük cüsseli hayvanlar için ve özellikle de iri cüsseli otoburlar için imkansız. Bu sebeple ufak cüsseli, leş yiyen ve karnivorların hayatta kalabilmek için daha iyi bir şansı olmuş olmalı.

Puan Ver

Aslında dinozorlar tamamen yok olmadı. Kuşlar, tüylü yeropod dinozorlardır.

dinozorlardan beri canlılar genel olarak küçüldü. Devasa böcekler, devasa mantarlar, devasa sürüngenler yok oldu. Ve bunun sebebi atmosferdeki serbest oksijen seviyeleri.

Atmosferde dikkate değer oksijene ilk olarak 2.4 milyar yıl önce rastlıyoruz. Siyanobakterilerin evrimleşmesi sonrası ilk defa gerçekleşen fotosentez olayı sayesinde Büyük Oksidizasyon Olayı olarak bilinen bir olay yaşanıyor; buna bir diğer soru-cevapta değinmiştik. Bunların atmosfere yaydıkları oksijen, günümüzden yaklaşık 800 milyon yıl önce atmosferik oksijen seviyeleri müthiş miktarda artışa geçirdi. 500 milyon yıl kadar öncesinde atmosferik oksijen oranları 2 seviyelerine ulaştı. Bu yüksek oksijen miktarı altında tüm türler vücutça irileştiler; çünkü hücrelerine oksijeni çok daha kolay ve bol miktarda ulaştırabiliyorlardı. Bu da daha fazla enerji, daha kolay irileşebilmek demektir.

Ancak günümüzden 65 milyon yıl kadar önce yaşanan ve dinozorlarla birlikte tüm türlerin u'inden fazlasının yok olmasıyla sonuçlanan göktaşı çarpması ve sonrasında tetiklenen jeolojik faaliyet sırasında oksijen seviyeleri hızla düşmeye başladı ve ! dolaylarında sabitlendi. Bu da canlıların irileşebilecekleri büyüklüğü kısıtladı.

İleride oksijen oranlarının artması halinde canlılar da çok büyük ihtimalle yeniden irileşecek yönde evrimleşeceklerdir; çünkü bu olası hale gelmektedir.

*

Kuşlarda bulunan her bir özellik, zaman içerisinde evrimleşmiştir. Sonrasında ise uçuşa katkı sağlamıştır. Vücut büyüklüğündeki küçülmeler başka sebeplere dayanıyor olabilir, ancak ilerleyen dönemde, kuşların uçabilecek kadar ufak kalmasına neden olmuştur. Görüş becerisinin gelişmesi ve beynin irileşmesi gibi özelliklerdeki en ufak artışlar bile bunları avantajlı kılmıştır. Dolayısıyla belki de bu uzun dönemli yönelim, yepyeni yaşam alanlarına uyum sağlamayı mümkün kılmıştır. Ağaçlarda, avcılardan korunabilmişlerdir. Yeni besin kaynakları bulabilmişlerdir.

Puan Ver

“Bilimde bir tahminde bulunmak bilim dışı değildir. Ancak bilim dışından olan herkes, bunun bilim dışı olduğuna inanır.”