Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Modifikasyonlar kalıtsal hale gelir mi?

Eğer geliyorsa, modifikasyonların genler üzerindeki etkisi nasıl olur?

304 görüntülenme
Teşekkür
Hatırla
Takip

Modifikasyonların kalıtsal hale gelmesi derken, anatomik modifikasyonlardan mı bahsediyoruz yoksa gen düzeyindeki modifikasyonlardan mı bahsediyoruz öncelikle bunu netleştirmemiz gerekiyor.

Anatomik modifikasyon derken, vücut geliştiren bir kişinin çocuğunun kas yapısının daha gelişkin olması gibi değişiklikler olabilir. Bu bahsettiğimiz teori ise Lamarc'ın teorisinin aynısınıdır.

"Lamarck, çevredeki yavaş değişikliklerin canlılarda yeni ihtiyaçlar doğurduğunu, bu ihtiyaçlar sonucunda canlıların hareketlerinin bedenlerinde değişiklikler oluşturduğunu ve bu değişikliklerin sonraki nesillere aktarıldığını söyledi: Kullanılan organlar sinirsel sıvıdan daha çok faydalanıp gelişiyor, buna karşın kullanılmayan organlar köreliyordu. Bilinen en ünlü örneğe göre zürafaların boyunları yüksek dallardaki yaprakları yiyebilmek için uğraşmaları sonucunda uzamıştır ve bu özellik sonraki nesillere aktarılıp türün özelliği olmuştur."

Bu teorinin genetik ve moleküler biliminin gelişmesi sonucunda doğru olmadığını biliyoruz. Somatik hücrelerde yani üreme organlarında yeni zigot meydana getirmek için özelleşmiş hücreler dışındaki hücrelerdeki herhangi bir değişim kalıtsal değildir. Diğer nesillere aktarılamaz. Bütün canlıyı etkileyecek bir modifikasyondan bahsetmek istiyorsak deminki mantıkla da düşünülürse, bu değişimin embriyonik dönemde olması gerekmekte. Ancak embriyonik dönemdeki herhangi bir modifikasyon tüm bireyi etkilerken, bu bireyin çocuklarına da geçmemektedir. Çünkü modifikasyon somatik hücrelerde gözlemlenebilmektedir.

Gen düzeyindeki modifikasyonlar aslında her gün hepimizde meydana gelmekte. Yanlış baz eşleşmeleri, bazların karbon gruplarında metillenmeler, fazla baz eklenmeleri, çıkartılmaları.... Bunların hepsini her gün defalarca yaşıyoruz. Ancak hata ve onarım mekanizmaları bu hataların kalıcı olmasını engelliyor. Unutmayalım ki mutasyonların çok küçük bir kısmı yararlı mutasyonlardır. Düzeltilemeyen hatalar da somatik hücrelerde olduğu sürece diğer döllere aktarılmaz ancak üreme hücrelerinde meydana gelen mutasyonlar alt döllere aktarılabilir.

285 görüntülenme
Teşekkür

“Bilim, organize bilgidir. Bilgelik, organize yaşamdır.”