Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Modern teknikler ile atıklardan(çöpler) daha hızlı bir şekilde toprak elde edilebilir mi?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Bunun için çöpleri önce ayrıştırmanız gerekiyor. Iskandinav Ülkeleri, Almanya gibi ülkelerde çöplerin ayrılması evlerden başlıyor. Bunun için:

#Cam

#Kağıt

#Plastik, PET, alüminyum içeren malzemeler

#Sadece biyolojik atık (meyve-sebze artıkları, yumurta kabuğu, kürdan, kibrit çöpü, dondurma tahta sapı, bahçeden toplanan yaprak, ot vs. saç ve tırnak gibi)

#ve kalan çöp

ayrı toplanıyor. Bu haliyle biyolojik atıklar 6 hafta gibi bir sürede kendiliğinden kompost yöntemiyle toprağa dönüşüyor.

Karışık çöp ise fırınlarda yakılıyor ve toksisitesi elimine edilene kadar depolanıyor. Bu konudaki bir belgesel linkte. Almanca olduğu için anlaşılmayabilir fakat görsel olarak ilginç.

Plastikler de geri dönüşüme sokulmaya çalışılıyor. Bu konuda yapılan çalışmalara bir örnek linkteki makalede. Straforu doğada çözülebilir biyo-plastiğe çevirebilen çürükçül bir bakteri üzerine bir çalışma.

Bu sorunun 2 ayrı cevabı var. Şöyle ki...

İlk cevap pek açık net; edilemez. Toprak olarak kabul ettiğimiz yapı aslında zaten hiç bir teknolojik yöntemle elde edilemez. Daha hızlısı, yavaşı da yok bunun. Toprak oluşumu belirli fiziksel ve kimyasal süreçler gerektiren, bunlara ek olarak de kayaç dediğimiz ana materyal, iklim, bitki örtüsü gibi etmenler ile belirli karakteristik yapısal nitelikler barındıran bir süreçtir. Bu etmenlerin farklı oluşları sonucu ortaya çıkan topraklar da birbirlerinden oldukça farklı karakteristik özellikler barındırırlar. Yani biz çöpleri kullanmayı bir yana bırakalım, toprağı meydana getiren madde ve şartları bir araya getirsek de ortaya toprak çıkmaz. Toprağın oluşması için gereken süreler, insan hayatının çok ötesindedir.

İkinci cevap ise şöyle: Toprak, tüm hayvanlar ve biz insanlar ve gezegenimiz için daha çok bitkilerin yaşaması, varlığı ve yetişmesi, bu yolla da temel besin kaynağımız olan fotosentezin var olabilmesine olanak sağlaması açısından çok önemli bir ana kaynak. Ancak son dönemlerde ise, topraksız tarım dediğimiz bir yetiştirme yöntemi ortaya çıktı. Su kültürü, torf, bitkilerin kök gelişimine ve beslenmesine olanak sağlayan farklı ortamlar bunlar. Bu alternatiflerin varlığı ve bitki yetiştirmede önem sunması, toprağa olan bağımlılığımızı bir ölçü esnetti gibi bir durum çıkıyor ortaya ama bu yerel ve küçük ölçekte doğru olsa da küresel ve genel anlamda doğru değil. Yani eğer sorunuzu, bu ikinci cevap anlamında soruyor iseniz, "biz toprak yerine kullanabileceğimiz başka materyalleri çöplerle üretip bitki yetiştirmede kullanabilir miyiz?" diye soruyor iseniz cevap; kısmen. Bunu yapabiliriz ama bu çalışma da toprağa olan bağımlılığımızı ve bağlılığımızı küresel anlamda hafifletmez. Çünkü yapay ortamlarda yapılan tarım ve yetiştiricilik, belirli ülkeler, ürünler için gayet verimli ve uygulanabilir olsa da tüm temel besinler ve tüm dünya nüfusunu besleme niyeti için yetersiz ve etkisiz kalır.

Teşekkür

“Hatalı bir argümanın tedavisi daha iyi bir argüman geliştirmektir; düşünceleri bastırmak değil.”