Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Matematikle fizik arasında nasıl bir ilişki var?

Evreni ve onun yasalarını tanımlarken basıl bir matematik kullanıyoruz? Bilim adamları bir teori oluştururken matematiğin hangi alanlarını kullanıyor? Kuantum fiziğinde,klasik fizikte, astronomide matematiğin hangi alanlarından yararlanılıyor?

Evrende hangi olguya baktığınıza bağlı. Eğer sabit şeylerin ölçülerini ifade etmek istiyorsanız klasik cebir yeterli(uzunluğu şu kadar, dikdörtgenin alanı kenarlarının çarpımı, kütlesi ve mesafesi şu olan cisimler birbirini şu kuvvetle çeker vs). Alında kuvvet gibi hem büyüklüğü, hem de yönü olan şeyleri anlatmak istiyorsanız vektörlere, yani doğrusal cebire ihtiyacınız var. Yıldızlar arası mesafeyi ölçmek istiyorsanız trigonometriye ihtiyacınız var. Eğer sonlu seçenekten hangisinin gerçekleşmesinin daha muhtemel olduğunu ifade etmek istiyorsanız olasılık kuramı gerekir. Eğer hareket eden bir nesnenin hareketini tarif etmek istiyorsanız, zamana göre konumu gösteren bir fonksiyon işinize yarar. Eğer bu hareketin hızı sürekli değişiyorsa ve bu değişimler sonucu alınan toplam mesafeyi ifade etmek istiyorsanız, integrale ihtiyacınız var. Eğer hava durumu gibi pek çok etkene bağlı ve sürekli değişen bir durumu incelemek istiyorsanız, onun sağladığı diferansiyel denkleme ihtiyacınız var. Eğer organik büyüme gösteren şeyleri tarif etmek istiyorsanız dinamik sistemler teorisine ihtiyacınız var. Evrenin şeklini anlamak istiyorsanız Öklid geometrisi yerine Riemann geometrisine ihtiyacınız var. Kuantum mekaniğini tarif etmek istiyorsanız dalga hareketini ifade eden sinüsosidal fonksiyonlara ve dalga denklemlerine ihtiyacınız var. Karmaşık denklemlerin çözümlerini hesaplamak istiyorsanız, hesabın mekanik ve görece kolay olduğu matrislere ihtiyacınız var.

1. Wikipedia Matematiksel fizik yazısında daha pek çok ayrıntı var

matematik evrensel bir dildir.fiziğin dilidir.teorik fiziğin başlangıcından söz edersek newton elmanın düşmesi ile ayın yörüngede kalmasını sağlayan mekanizmanın aynı olduğunu gördü.sonra matematik yardımıyla evreni daha çok anlamaya çalıştı fakat yeterli matematik yoktu kalkülüsü icat etti.sonra einstein'dan bahsedersek genel görelilik teorisinin matematiğini yazdıktan sonra schwarzild bunu çözümledi  ve karadelik fikrinin oluşmasını sağladı.yani matematikle fizik arasındaki ilişki doğaya bir soru soruyorsun oda sana cevap veriyor(tabii doğru soruyu sormak önemli) burda doğa fizik iletişim kurduğun dilde matematik.

1. kitaplar araştırma,merak

“Zorbalık düşüncelerin gücünü alt edemez.”
Helen Keller