Sorulara Dön

Kütle çekim kuvveti cisimlerin yalnız kütlesi ile mi alakalı? Yoksa madenin yoğunluğu ile de ilgisi var mı?

Kara delikler en güçlü kütle çekim küvvetine sahipler . Bir kara delik Supernova patlaması ile doğuyorsa o zaman yıldızdan daha az kütleli olmalı, çünki patlama anında kütlenin bir kısmı uzaya fırlıyor. O zaman neden kara deliği doğuran yıldız kara delikden daha güçlü kütle çekim kuvvetine sahip değil?
  • Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster
Emir Yiğit Akpınar
Sabancı Üniversitesi'nde mühendislik okumaktayım

Newton'un Evrensel Kütle Çekim Kanunu'na göre her cisim kendi kütlesi oranında çekim kuvveti uygular.[1] Kütle merkezi sabit kaldığı sürece cismin yoğunluğunun uygulanan çekim kuvveti ile bir bağlantısı yoktur.

Her cisim kütlesine göre değişen "Schwarzschild Yarıçapı" adı verilen bir yarıçap değerine sahiptir. Eğer cisim bu yarıçap boyutunda sıkıştırılırsa karadeliğe dönüşecektir.[2] Örneğin Dünya'yı kütlesinden ödün vermeden yaklaşık 9 mm boyutunda aşırı yoğun bir hale getirecek olursak Dünya da bir karadeliğe dönüşecektir ancak uyguladığı çekim kuvveti değişmeyecektir. Yani Ay hala aynı yörüngede dönmeye devam edecektir.

Tüm Reklamları Kapat

Süpernova patlamalarında yıldızların etrafa saçılan madde ile kütle kaybettikleri doğrudur ancak unutulmaması gereken şey ömrünün sonundaki bir yıldızın bir beyaz cüce ya da nötron yıldızı yerine karadeliğe dönüşmesi için kütlesinin, Güneş'in kütlesinin en az 20 katı olması gerektiğidir.[3]Yani halihazırda karadeliğe dönüşen yıldızların kütlesi oldukça fazladır. Bu da güçlü bir çekim kuvveti için yeterlidir.

En önemli nokta ise karadeliklerin kütlesi ilk doğdukları süpernova patlaması anından itibaren aynı kalmaz. Karadeliklerin çekim kuvveti önüne çıkan diğer cisimleri ve hatta diğer karadelikleri de kendine katar.[4] Bu sayede karadeliklerin kütlesi dolayısıyla da çekim gücü ve olay ufku artmış olur.

1. Mustafa Tan. Newton’un Evrensel Kütle Çekim Yasası. (19 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2022. Alındığı Yer: Uzay Teknesi | Arşiv Bağlantısı