Puan Ver
Puan Ver

Kuduz aşısının ölmüş kuduz virüslerinden yapıldığını duymuştum. Aynı mantıkla neden corona virüsüne yada herhangi bir virüsün tedavisinde uygulanamıyor?

ölmüş virüsler yapılarını koruyamazlar kêza virüsler aslında yaşamıyorlar. yapıları bozuldukları zaman bulaşamaz işe yaramaz hale geliyorlar. virüslerin bulaşıcılıklarının bir numaralı sebebi hücreye bulaşmak için kullandıkları kapsüllerindeki monekül dizileridir. hücreyi kandırarak hücre zarının açılmasını sağlarlar. bu sayede bahse konu olan RNA ları hücre içine sokabilirler. bağışıklık sistemi ise virüs ile savaşabilmeleri için o hücreleri tanıyacak yapılara sahip olması lazım. bu tıpkı tahta kılıç ile dövüş eğitimi almaya benziyor. bu gerçek savaşı kazanacağınızı garanti etmediği gibi hiç eğitim almamış birisinden iyi dövüşeceğiniz anlamına geliyor.

bağışıklık sistemini eğitmek için virüsün kuyruk kısmındaki moneküllerin antikorlar ile uyuşacak şekilde antikor üretmek ve bu antikorları tanıyarak antikor bağlanmış hücreyi sindirecek hücreler gereklidir.

yani teknik olarak ölü virüs ler kullanılmaz. virüslerin antikorlar tarafından tanınacak kısımlarının kimyasal olarak moneküler seviyede tekrar oluşturularak üretilecek bir sentezleme yöntemi geliştirmek gereklidir. bu her monekülde her şekilde farklı işlemler ve karmaşık kimyasal karışımlar ısı nem ve diğer maddeler ile yüzlerce farklı işlem gerektiren çok karmaşık bir operasyondur.

yani bir monekül tasarlamak için önce başka bir moneküle dönüştürmek sonra ondan bir bağı kopartmak o bağ koparken başka yerine başka bir bağ olmamasını sağlamak vb gibi yüzlerce işlem gerekebilir. bu monekülün karmaşıklığı ve benzerlerinin bulunması ile ters orantılıdır. bu monekülün üretim şekli belirlendikten ve keşvedildikten sonra simulasyon testleri yapılır sonra farklı hayvanlarda test edilir. sonra insanlı testlere geçilir. başarılı ise seri üretim için gerekli olan daha yüksek miktarda üretim yapacak bir sistem için tekrar çalışmalar yapılır. yani önce prototip yapılır sonra prototipin çalıştığı kanıtlanır ardından fabrika kurulur sonra üretime geçilir.

bir aşının başarılı olması için şartlarda farklıdır. kimi aşıların ömrü çok çok kısa olabilir kimisi özel ısılarda saklanmak zorundadır. yani arge, tasarım, üretim, depolama, lojistik ve uygulama işlemleri çok çok iyi organize edilmeli ve uygulanmalı. yani sadece aşıyı üretmekle olmuyor.

1. wikipedia 1 virüsün tanımı
  2. wikipedia 2 antikorlar
  3. youtube How do vaccines work?

“İnsanları, kendi mantıklarıyla varmadıkları sonuçlardan mantık kullanarak kurtaramazsınız.”
Ben Goldacre