Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kuantum ve görelilik birlikte ele alındığında sonuç nedne anlamsız çıkıyor, alttaki açıklamaya göre?

Kütle çekimi ile ilgili bir sürecin olasılığının hesaplanmasında; kuantum ve göreliliği birlikte kullandığımızda sonuç % sonsuz, yani anlamsız oluyor.

Kütleçekimin varsayımsal taşıyıcısı olan gravitonlara geçmeden önce iki elektronun birbiriyle etkileşimine bir bakalım. 2 elektron aynı yüklü olduğu için birbirini itecektir. Bu etkileşim elektronmanyetik etkileşimdir çünkü işin içine manyetizma girmekte. Elektromanyetik etkileşimin taşıyıcısı fotonlardır. Etkileşim sırasında 2 elektron arasında sonsuz sayıda foton oluşur. Fotonlar elektron ve pozitrona dönüşür ve kuantum dalgalanmaları adı verilen süreçle birbirlerini yok eder.Feynman diyagramında bunu görebilirsin. Bu süreç ortamda hiç elektron olmasada gerçekleşir çünkü kuantum alan teorisine göre her parçacığın kendi sınıfına ait bir alanı vardır. Bu alanda parçacık hiç bulunmasa bile sözünü ettiğim kuantum dalgalanmaları var olmaya devam eder. Buna vakum dalgalanmaları adı verilir. Eğer bu durum varsayımsal parçacıklar olan gravitonlar için geçerli olsaydı uzayın her yerinde sonsuz tane graviton oluşup birbirini yok ederdi ki bu da uzay zamanın sonsuz bir kütleye maruz kalıp sonsuz miktarda içe çökmesi anlamına gelir. Eğer bu meydana gelseydi şu an sözünü ettiğimiz hiçbir madde ortaya çıkamaz hepsi yok olurdu. Burada anlattığım kuantum kütleçekimin sadece bir sorunudur. Daha detaylı öğrenmek isterseniz Christophe Galfard'ın Evren Avucunda kitabının Kuantum Sonsuzluklar bölümüne özellikle de bu bölümün içindeki 264. sayfaya bakabilirsin.

Puan Ver

1. Evren Avucunda Christophe Galfard Kitabın pdf sini buradan indirip okuyabilirsin. Konu ile alakalı türkçe açıklayıcı güzel bir metin bulamadım.

“Evrim, güneşin ısısı kadar gerçektir.”