Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Kuantum biz onu araştırdığımız ve açıklamaya çalıştığımız için mi var? Yoksa onun varlığı sayesinde mi, onun varlığını araştırabiliyoruz?

Kuantum anlaşılması en güç ve en karmaşık konulardan birisi. Geleceğin ise temel konusu. Fakat bu kadar kompleks bir yapı biz onu araştırdığımız için mi var? Açıklamalarla gerçekliğini ortaya koymaya çalıştığımız için. Ya da kuantumun varlığı bizim varlık sebebimiz olabilir mi?

Doğaya ait ŞEYler-yapılar ve kanunlar zaten vardır. Biz gözlemleyebildiğimiz - deneyleyebildiğimiz kadarıyla tanımlarız. Kuantum fiziği, atom altı seviyede geçerli fizik olarak, bizim madde olarak bildiğimiz ŞEYler in alt yapıları ile ilgilenir. Biz onu açıklamaya çalıştığımız için var değil. O zaten var, ancak gözlem yeteneğimiz oranında biz farkına varıyor ve anlamaya çalışıyoruz. Bilim tabii ki felsefe ve fütüristik bakış açılarından beslenir, ancak araştırmalar deneye bağlı ilerlediği için, olmayan (varlığına ait bilimsel delil elde edilememiş) bir şeyi araştırmak gibi bir metod söz konusu değildir. Elektromanyetizma gibi yeterli deney-gözlem olmadan varlığı kanıtlanamaz olgularda bunu daha net görürüz. "uzaktan etki" anlamında kullanılan elektromanyetizma, sıradan bir gözlem için tam bir SİHİR olarak tanımlanabilirdi. Bilimsel yaklaşım ile analiz edilerek tanımlandığında mantıklı bir şekilde ele alınabilmekte.

Şu an için henüz tam olarak anlayabilmek için deney -gözlemlerimiz yeterli değil kuantum fiziğini açıklayabilmek için. Bu yüzden henüz biraz "sihirli" geliyor. Bir de madde düzeyinde, mikro alemi çalışmak gibi bir zorlu araştırma sahası olması açısından oradaki bizim alıştığımız işleyişten çok farklı olan alanı tanımlamaya çalışmak başlı başına tavşan deliğine düşmek gibi.

Bir zamanlar nasıl kütleçekim in ne olduğun bilmezken (biz bilmezken de o vardı) önce newton fiziği ile tanımlayıp anladığımızı sandık, sonradan Einstein in yenilikçi yaklaşımları ile uzayzaman dokusu etkisini görüp daha iyi tanımladık (nedeni hala bilinmiyor), kuantum fiziğini ve o işleyişin kurallarını da zamanla daha iyi anlayacağız.

• S. Bertaina. Experimental Protection Of Quantum Coherence By Using A Phase-Tunable Image Drive. (15 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 15 Aralık 2020. Alındığı Yer: www.nature.com | Arşiv Bağlantısı

“En güçlü veya en zeki olan değil, değişime en çok uyum sağlayabilen hayatta kalır.”
Leon C. Megginson