Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kendini koruma içgüdüsü ve saldırganlık ve adrenalin ilişkisi?

Bazen kelimelerle bazense şiddetle. Soru ise burada eğer bir insan yapısı gereği şiddete meyilli ise bu bir evrimsel değişimmidir? Örnek olarak sinirlenen 2 kişi sebebi aynı birisi kendini tutabiliyor birisi tutamıyor. Karekterle diyenler için adrenalini söylemek istiyorum bazı insanlar çok yüksek derecede üretiyorlar.

Öfkenin temellerini biyolojik-genetik ve sosyal öğrenme olarak açıklayabiliriz. Biyolojik genetikte beyindeki dürtü ile ilgili merkez daha aktif olan insanlar daha çabuk öfkelenir. Sosyal öğrenmede ise şu örneği verebiliriz. Varsayalım babanın bir haksızlığa uğradığı durumda gösterdiği yaklaşımda çocuk neye nasıl tepki vereceğini öğrenir. Dolayısıyla sosyal otorite figürlerinin tepki tarzı kişinin öfkeyi nasıl ifade edeceğinde belirleyicidir.

Ayrıca insanlar arasındaki biyolojik farklılıklar özellikle stres hormonlarını nasıl ve ne sürede yıktığı öfke seviye ve süresine de etki etmektedir. Stres halinde adrenalinden kortizole bir çok farklı hormon salgılanır ve bu hirmonlar kalp atışı hızı, nefes alma, kasların kaçmaya veya savaşmaya hazırlanması şeklinde vücutta ki mekanizmaları harekete geçirir. Stres atlatıldıktan sonra ise bu hormonların salgılandığı organlara geri bildirimiyle hormonların salgılanmasının kesilmesi ve kandaki hormonun yıkımlanması başlar. Geri-bildirim ve hormon yıkımlanma metabolizması bireyler arasında farklılık gösterir. Hormonları daha uzun sürede yıkımlanan birey daha uzun süre öfke gösterecektir.

Puan Ver

“Ne zaman bir kitap okusanız, bir yerlerde bir kapı açılır ve içeri daha fazla ışık dolar.”
Vera Nazarian