Sorulara Dön
İlter Ok
Üye

Karabatak yenir mi? Bize sağlıksal açıdan bir zararı dokunur mu?

İnsanoğlu bu kuş türünün evrimsel olarak avcısı mıdır? Kardeş Payı dizisindeki Sezai karakterinin Karabatak yemesi ve Hilmi'nin "ekolojide bu kuşun avcısı arasında insanın bulunmaması" sorunslı.
Ekin Günay
Veteriner Hekimliği Öğrencisi, 4. Sınıf

Elbette biz insanlar et tüketiyoruz. Sucul kuşlar da gayet tüketilebilir (örneğin ördek sıklıkla tüketilen bir sucul kuş). Genel olarak kanatlı hayvan tüketiminde yaşanabilecek sağlık problemleri karabataklar için de geçerli olacaktır. Yeterince hijyenik koşullarda yetişmediyse, yeterince hijyenik koşullarda kesilmezse, yeterince hijyenik koşullarda taşınmaz ve yeterince pişirilmeden tüketilirse elbette ki her kanatlı tüketiminde doğabilecek sorunlar mevcut olacaktır. Ancak karabataklara spesifik bir problemle karşılaşılacağını düşünmüyorum. Tabii vahşi yaşama müdahil olmanın doğuracağı etiksel sorunlar haricinde.

Bunun yanında kanatlı eti tüketirken ne gibi bir problemle karşılaşırım olarak soruyu genellersek size şu cevapları verebilirim.

• Biyolojik riskler:

Zoonotik yani bulaşıcı hastalıklarla, bakteriyel veya viral, bulaşık etleri tüketmeniz sağlığınızı tehlikeye atacaktır. Sadece enfekte olmanızla kalmayıp toksikasyona (zehirlenme) da sebep olabilirler. Zoonotik kanatlı hastalıklarına birkaç örnek vermek gerekirse; Salmonellosis, Shigellosis, E. coli, S. pyogenes, Listeriosis, Avian infuenza vb.

• Kimyasal riskler:

Kesildikten sonra yeterince bekletilmeyen hayvanlarda oluşan bir kontaminasyon riski vardır. Çevresel kirliliğe sebep olan kimyasalların, ağır metallerin hayvan tarafından alınmış olması ve hala vücudunda bulunuyor olma ihtimali var. Eğer yetiştirme çiftliklerinden söz edecek olursak antibiyotik tüketmeniz de söz konusu olabilir. Kimyasal risklerin yanı sıra etin tekstürü de hoşunuza gitmeyecektir.

• Fiziksel riskler:

Uygun koşullarda kesilmemiş hayvanların etinde idrar, dışkı, toz, toprak vb. bulunabilir. Siz de tahmin edersiniz ki bu oldukça sağlıksız bir et olacaktır. Aynı zamanda çevrede nükleer bir sızıntı mevcutsa bunun hayvanın eti aracılığıyla vücudunuza geçmesi de olasıdır, bunun örneklerini Japonya ve Çernobil'de gördük.

1. T. H. Çelik, et al. Et Hijyeni, Muayenesi Ve Teknolojisi. (22 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 22 Aralık 2020. Alındığı Yer: Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri | Arşiv Bağlantısı