Sorulara Dön
Musa Sezer
Üye

Kara delikler oluştuğu yıldızlardan daha fazla mı kütle çekim gücüne sahip?

Ben bunu araştırdım ama bir sonuç elde edemedim evrim ağacı YouTube kanalında bulduklarımıda fizik prof. lerine sordum ama doğru bulmadılar bu sebeple bu soruyu sormak istedim
İlhan Taşlı
Uzay Bilimleri Takipçisi

Karadelikler, oluştukları yıldızlardan daha fazla kütle çekimine sahip değildir. Çünkü kütlelerinde bir artıştan bahsedemeyiz. Ancak hacimsel olarak yıldız haline göre çok küçülürler ve kütle yoğunluğunun fazlalığı onları tekil bir hale sokar. Sonuç olarak, değişen şey kütle veya kütle çekimi değil, kütle yoğunluğudur.

Ertuğrul Genç
Astronomi meraklısı

Kara delikler, uzayda bulunan ve kütleçekim kuvvetinin çok fazla olduğu yerlerdir. Bu çekim o kadar fazladır ki, ışık bile kaçamaz. Kütleçekimin bu denli yüksek olmasının sebebi, maddenin çok ufak bir alana sıkışmış olmasıdır. Bir yıldız ömrünü tamamladığı zaman, böyle bir durum gerçekleşebilir.

Bir yıldızın yarattığı kütle çekim etkisi, o yıldız kara deliğe dönüştüğünde değişmez. Kütle çekim kuvveti, kütlelerin çarpımı ile doğru orantılı olduğu için, kütlesi değişmeyen bir cismin kütle çekim kuvveti de değişmez. Ancak kara delik oluşumu sırasında, yıldızın çapı çok küçülür ve yoğunluğu çok artar. Bu da kara deliğin olay ufkunu oluşturur. Olay ufkunun içine giren hiçbir şey, ışık bile, geri dönemez.

Tüm Reklamları Kapat

Kara deliklerin oluştuğu yıldızlardan daha fazla kütle çekim gücüne sahip olup olmadığı ise yıldızlar arası uzaklığa bağlıdır. Milyonlarca kilometrelik uzaklıklar söz konusu olduğunda, bir kara delik, herhangi bir kozmik cisim üzerinde, kendisiyle aynı kütleye sahip bir kozmik cisminkinden daha fazla bir çekim kuvveti uygulamaz. Yani, kara delikleri karşı konulamaz bir kozmik “aspiratör” olarak düşünmemek gerekir. Ancak kara deliğe yaklaştıkça, çekim kuvveti artar ve ışık bile kaçamaz hale gelir.

1. asteroit. Kara Delik. (9 Temmuz 2011). Alındığı Tarih: 30 Mayıs 2023. Alındığı Yer: asteroit | Arşiv Bağlantısı
  2. Bilim Genc. Yıldızlar Nasıl Oluşur, Yaşar Ve Ölür? | Tübitak Bilim Genç. Alındığı Tarih: 30 Mayıs 2023. Alındığı Yer: Bilim Genc | Arşiv Bağlantısı
  3. Olağanüstü Olaylar. Kara Delikler. (25 Haziran 2010). Alındığı Tarih: 30 Mayıs 2023. Alındığı Yer: Olağanüstü Olaylar | Arşiv Bağlantısı
  4. minimalblock. Bir Yıldızın Yaşam Döngüsü Ve Kara Delik Oluşumu. Alındığı Tarih: 30 Mayıs 2023. Alındığı Yer: minimalblock | Arşiv Bağlantısı
Nergâl Kurios
Fizik ve metafizik araştırmacı yazar

Bu teori yanlış bir zamanlar yıldız olan ve içine çöken Venüs ve Jüpiter üstüne atmosfer de oluşturarak kara delik olmamışlar yani kütlesi küçük olan yıldızlar içine çökse de karadelik olmuyorlar.😉

Kara delikler çok yoğun kütle nedeniyle 'çökmüş' evren bölgeleridir. Madde veya enerji sıkışıp belli bir kütle yaratacak şekilde sıkışırsa eşik durum aşılır ve evren bölgesi aşırı kütle nedeniyle çöker. Tabi ki bu durumda kendisinin oluştuğu yıldızdan birim alana düşen kütle çekim etkisi çok çok daha fazladır ve zaten bu nedenle de kara deliğin olduğu evren bölgesi çökerek kara delik ve tekilliğini oluşturmuş olur. Bu nedenle birimsel olarak kara delik kütle çekim etkisi kendisini oluşturan yıldızınkinden çok daha güçlüdür. Bunu örnekleyici olarak 10 ton pamuğu sıkıştırıp bir yumurta büyüklüğüne getirmek olarak çok yoğun ve sıkışık bir durum olarak düşünebilirsiniz. Bu durumda kara deliği oluşturan yıldızın hacmi aşırı küçülebilir bu da kütle çekimin gücünü artırmış olacaktır.

Sorulara Dön
Yeni Yapay Zeka
Yeni Yapay Zeka "Sora", YouTube'un Sonu Olabilir mi?
Filler Neden Farelerden Korkar?
Büyünün Çalışıp Çalışmadığını Nasıl Anlarsınız?
Yıldırım Topu: Bulutlardan Gelen Gizemli Elektrik Topu!