Sorulara Dön

• Raporla
Cevap
Nujin Dede
Nujin Dede Fizik bölümü öğrencisi

Karın neden beyaz olduğunu anlatmadan önce, renk kavramını ve neden farklı cisimlerin farklı renklere sahip olduğunu anlamak faydalı olacaktır.

Elektronlar atom etrafında iken doğal olarak belli bir yörüngeye, enerji seviyesine sahiptir. Eğer atoma gerekli enerjiyi verirsek bu elektron veya elektronlar bir üst enerji seviyesine geçer. Elektron yüksek enerji seviyesinden, daha düşük, normal enerji seviyesine geçişi sırasında spesifik özelliklere sahip bir foton, bir "enerji paketi" yayar. Düştüğü seviyeye karşılık gelen enerjiye bağlı olarak bir frekansı vardır.

Bu Reklamı Kapat

Görünür ışık, elektromanyetik spektrumda belli frekans aralığına denk gelir. Gözlerimiz bu frekans aralığında değerlendirilen dalgaları algılayabildiğinden bizim için bu aralık "görünürdür". Ve bu aralıktaki belli frekansa sahip her dalga boyu bizler için bir rengi ifade eder.

Bir foton atom ile etkileştiğinde, elektronların sahip olduğu enerji seviyesine bağlı olarak bu fotonun emileceği veya yansıtılacağı belirlenir. Bir cismin "rengi" aslında yansıttığı dalga boyuna karşılık gelir. Yansıttığı değer dışındaki frekanslara sahip fotonların enerjilerini emer; ısı enerjisi olarak yayar.

Bu Reklamı Kapat

Bir cismin atomları gelen fotonların frekanslarını değiştirmeden bir sonraki atoma aktarıyorsa, foton cisim içerisinde bu şekilde hareket ediyorsa, o cisim için "şeffaf" diyebiliriz. Bunun yanı sıra "opak" cisimler ise gelen frekansların sadece belli bir kısmını emer, belli bir kısmını ise yansıtır.

Kar; donmuş su, buz kristalleridir. Buz şeffaf bir madde iken karı beyaz görürüz. Bunun sebebi buz kristalleri ile kar tanelerinin ışık ile farklı şekillerde etkileşmeleridir. Beyaz renk, görünür spektrumdaki tüm frekansları yansıtan cisimlerin özelliğidir. Buz ışık ile etkileştiğinde, ışığın fiziksel özellikleri değişmez. Karı oluşturan kar kristalleri de şeffaftır. Bunun dışında geometrik olarak altıgendirler. Bu geometrik özellikleri ile gelen ışığı bir kristal yüzeyinden diğerine yansıtırken ışık yön değiştirir. Kar tanelerine çarpan bütün dalga boylarındaki ışınlar eşit derecede yansıdığı için de kar beyaz görünür.

Kar, güneş ışığının nasıl vurduğuna ve gölgede olup olmadığına bağlı olarak mavi, mor ve hatta pembe görünebilir