Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Jamess webb teleskobu gönderildiğinde bilinen evren genişleyecek mi?

Şu anda yaklaşık 13.7 milyar yaşında olduğu tahmin edilen bilinen evren, daha gelişmiş bir teleskopla bakıldığında daha uzakları görebilecek miyiz. Daha uzakları gördüğümüzde bilinen evrenin daha eski mesela 14.7 milyar yaşında olabilme ihtimali var mı. Gerçekte hesaplanan bir evren yaşı var mı. Yani tahmini büyük patlama tarihi mevcut mu

Evrenin ölçülen yaşından bahsederken, "bizim bildiğimiz kadarını" ifade etmiyoruz. Evrenin gerçek yaşı bu ve bizim gözlem araçlarımızın gelişmesi bunu değiştirmeyecek sadece ölçümün değerini hassaslaştıracaktır. Evrenin yaşını bugün birbirinden bağımsız birçok yöntemle ölçebiliyoruz ve her biri yaklaşık olarak 13.8 milyar yıl değerini veriyor. Dolayısıyla bu hesapta bir yanlışlık olması pek mümkün değil.

İlk önce COBE ile ölçüm almıştık, sonra WMAP, ardından da Planck uydusuyla ölçümler aldık. Bunların hepsi aynı değeri verdi sadece giderek daha da hassaslaştı. Ayrıca evrendeki en yaşlı yıldızların yaşlarının ölçümü, nükleokozmokronoloji gibi çeşitli yöntemler de bize aynı 13.8 milyar değerini işaret ediyor.

Planck'ın son ölçümlerinin de oldukça hassas olduğunu (13.799(±0.021) milyar yıl) belirtmekte fayda var. James Webb bu tür gözlemler yapacak mı hatırlamıyorum, fakat ne olursa olsun sonuç aynı.

Bu konuyu detaylı bir biçimde anlattığım yazıyı referansa ekliyorum.

• Ö. Kayalı. Evrenin Yaşı Ne Kadardır Ve Nasıl Hesaplanır?. (12 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 12 Ocak 2021. Alındığı Yer: Rasyonalist | Arşiv Bağlantısı