Sorulara Dön
Antropoloji & Arkeoloji

İskeletleri tesadüfen mi buluyorsunuz?

Arkeolojiciler yaňi

264 görüntülenme
Hatırla (3)
Takip

Merhabalar,

Arkeolojik insan iskeletlerinin tesadüfen bulunduğu görülmüştür. Örneğin, ilk Neandertal kalıntıları Almanya'da madenciler tarafından bulunmuştur, bunun yanında görece yakın zamanda Denizli'de bulunan ilkin insan kemikleri, mermer ocağındaki bir işçi tarafından bulunmuştur.

Daha yaygın olarak gerçekleşen ise nereye bakılacağına o güne kadarki üretilmiş olan verilerin değerlendirilmesi sonucu, bilinçli bir şekilde arama yapılması yoluyla, insan kalıntılarına ulaşmaktır. Yani, o bölgenin, alanın veya mağaranın geçmişte insanlar tarafından mesken edilip edilmediğini gösteren kanıtlar incelenir. Bunlar, duruma veya döneme göre taş alet olabilir, takı veya diğer tip süs eşyaları olabilir, ocak kalıntıları olabilir, yerleşim kalıntıları olabilir veya o bölgenin şartlarını oldukça benzer bir yerde fosil keşfedilmiş olabilir. Kısacası, bir yerde insan iskeleti aramaya başlamadan önce orada daha önce insanın bulunmuş olduğundan emin olunur.

Bu konuda oldukça ilham verici (oldukça da masraflı) örnek bir çalışma ise Neandertal-Denisovan melezi olan Denny'nin bulunmasıdır. Rusya'daki Denisova mağarasında daha önce insan türlerine dair kalıntıların bulunduğu gösterilmişti. Fakat, bu mağarada ayrıca binlerce tanımlanamamış kemik parçası da bulunmaktaydı. Bilim insanları, burada insan türlerinden birine ait bir kemik bulabileceklerine güvendikleri için 2000 e yakın tanımlanamayan küçük kemik parçası üzerinde kolojen analizleri yaptılar. Sonuç olarak bir kemiğin, bir insan türüne ait olabileceğini tespit edip, DNA'sını dizilediler. Bu şekilde, Neandertal-Denisovan melezi olan Denny bulunmuş oldu.

Her ne kadar bazı iskeletler tesadüfen bulunabilse de, birçok iskeletin bulunması çok fazla emek ve bilgiye dayalı tahminlerle mümkün olmaktadır.

Umarım faydalı olmuştur!