Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Işık hızı maddeye bir sınır mı?

Teknolojimizle veya evrende ki herhangi bir tesadüfle ışık hızı ne kadar düşse bile yine de o yeni ışık hızına ulaşmak için kütlesiz mi olmamız gerekiyor? Demek istediğim kütleli bir madde ışık hızı ne kadar düşük olursa olsun ışık hızını geçemez mi? Işık hızı bir tesadüfle 2000 km/h oldu yine de geçilemez mi?

Siz sanırım ışık hızını düşürerek o hızı geçmek istiyorsunuz.

Özel göreliliğe göre c, evrendeki bütün madde ve bilgilerin hareket edebileceği maksimum hızdır. Bütün kütlesiz parçacıkların ve ilgili alanlardaki değişimlerin boşluktaki hareket hızıdır (ışık ve çekimsel dalgalar gibi elektromanyetik radyasyon dahil).

Oldu ki ışık hızı dediğin gibi 2k km olsa idi neler olurdu bırak ölçüm yapmayı dünya diye bir yer olmazdı hadi o sorunu bir şekilde hallettik ölçüm yapabilecek gözlerimiz olmazdı gözlerimiz bu algıyı algılıyamazdı. Hadi bunları geçtik diyelim bu sorunları hallettik ışık hızında 300k olan değil 2k km olandan bahsediyorum bu hıza ulaşırdık ama geç algılardık örneğin pencereden baktığımız zaman olan nesneleri geçikmeli görürdük bu tıpkı CS:GO oyununda 1 Mbps oynamak gibi olurdu ya da gökyüzündeki uçağı 20 dk geçikmeli olarak görürdük.

Soruna gelirsek ışık hızı "300k" olarak her zaman maddeye sınır olucaktır kütle enerji dönüşümünden muazzam bir enerjiye ihtiyacımız olucaktır ki bu da şimdi mümkün değil

Higgs alanının ne olduğunu anlarsan sorunu kendin cevaplayabileceğini düşünüyorum, o yüzden gel bir anlamaya çalışalım bu şey neymiş.

Bilimsel terimlere falan girip (giremem zaten) kafanı iyice karıştırmak istemem. Higgs alanı dediğimiz bu alan maddelere kütle kazandıran bir parçacıktır. Kendisi genel görelilik gibi görünmeyen bir güçtür, eğer kendisi olmasaydı maddeler oradan oraya koşacak ve evren dediğimiz şey olmayacaktı. Bu alana takılan maddelerin hızı düşer ve kütle kazanırlar. Yani bu alandan geçen elektron, kuark gibi maddeler bu alandan geçtiği için kütle sahipleridir, örnek olarak bir elektron ve bir üst kuark aynı boyutta olmasına rağmen, üst kuark elektrondan 350.000 kat daha ağırdır; bunun sebebi higgs alanıdır. (Yazacağım yazıyı tahmin ediyorsundur.) Tüm bu maddeler bu alandan etkilenebilmesine rağmen foton etkilenmez (bu yüzden kütlesizdir). Yani elektron, kuark gibi (atom) maddelerden yapılan bir nesne ile ışık hızını geçmen mümkün dahi değil -ki evrende var olmayan bir madde bile üretsen yine de geçemezsin neden gel açıklayayım.

Dediğim gibi foton bu alandan etkilenmediği için kütlesizdir yani kendisi boş uzayda “herhangi bir sınır olmadan” dolaşabilen tek parçacıktır. Eğer evrende olmayan bir madde dahi yapabilsen (bu alandan etkilenmeyen) yine ışık hızı ile aynı hızda gideceksin çünkü bu hız nihai hız sınırıdır. Şöyle düşün boş uzayda bir misket atacaksın, misketin parçalanmadan gidebileceği bir hız sınırı vardır değil mi? Sallıyorum 50 m/s ile atabilirsin en fazla bu hızın üstü misketin parçalanmasına ve enerjinin boşa gideceği anlamına gelir bu sebeple bu hızda vurmak zorundasın. Neyse işte sen vuramayacağın için teknolojinle bir makine icat ettin (ne gereksiz bir makine) bu makine miskete tam 50m/s ile vurduğunda bu misketin bir sınırı olacaktır, bu hızın altına da inemez üstünede çıkamaz. Fotonda böyledir bir nevi, kendisi hiç bir şeyden etkilenmediği için herhangi bir maddenin (ve fotonun) çıkabileceği hız sınırıdır. Üstüne çıkarsa parçalanır falan demiyorum bak yanlış anlama, dediğim olay şu mesela bildiğin gibi bir soğukluk sınırı vardır değil mi? Sıcaklık dediğimiz olay atomların hızıdır; eğer bir atom çok fazla hareket halindeyse biz bu nesneye sıcak diyoruz aynı zaman da atomlar çok az hareket halindeyse de biz buna soğuk diyoruz. Peki bu 0 kelvin olayı nedir? Bir atomun 0 kelvin olması demek bütün atomlarının duruyor olduğu anlamına gelir yani sopsoğuk, bu sebeple 0 kelvinin altına inilemez, duran bir atom daha nasıl durabilir? Aynı şekilde evrenin sana izin verdiği hız sınırının üstüne nasıl çıkacaksın? Bu sınırında bir sebebi yok sadece evrenimizin dokusunda var bu, belki başka evrende bu sınır yoktur, kim bilir. Foton olayıda böyledir bir nevi bu hız, nihai hız sınırıdır. Bu sebeple atom ile yaptığın herhangi bir nesne ile ışık hızını geçemezsin, geçememenin sebebi de bu hız, hız sınırıdır dediğim gibi. Alandan etkilenmeyen bir madde yapsan bile bu madde ışık hızı ile aynı hızda olacaktır, umarım anlatabiliyorumdur. Şöyle de düşünebilirsin; senin hızın 0 iken ışık senden (kabaca) 300.000km ile uzaklaşacaktır ama sen teknolojin ile 300.001’e bile çıksan ışık senden yine 300.000km ile uzaklaşacaktır, çünkü ışık hızı sabittir.

Bunu anlayarak kendi soruna cevap vermişsindir diye düşünüyorum ama ben de cevaplamayı deneyeyim. Şimdi başka bir evrende tesadüf eseri ışık hızı düşmüş olsun, ışık hızının “tesadüfen” düşmüş olması bu alandan etkilendiği anlamına gelecektir, bu alandan etkilendiği için de foton geçilebilir ama fotonun eski hızı ile hareket edemezsin yine de sadece yeni fotonu geçebilirsin.

Higgs bozonuna ait bir işaret olduğu tahmin edilen ve proton-proton çarpışması sonucu ortaya çıkan verilerle hazırlanan temsili bir grafik. Bozon anında bozunuyor ve ortaya 2 elektron ile 2 hadron jeti (şekilde çizgiler halinde gösterilmiştir) çıkıyor diyor wiki. (Tabii ki bunu ben de anlamadım merak etme, sadece daha fazla entel gözükmek için koydum :))