Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Işık aslında daha hızlı mıdır?

Işığın gerçekte hızı daha fazla olup bizim evrenimizin hız limiti 299. 792. 458 m/s olabilir mi?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

İlginç bir soru biraz beraberce akıl yürütelim bu konuda. Önce elimizdekilere bakalım

Işık hızı dediğimizde kastedilen rakam fotonların vakum dediğimiz herhangi bir atomun dahi olmadağı ortamda yakaladığı hız. Yani fotonların etkileşime girecekleri hiç bir şey mevcut değil. Yoksa örneğin suda yavaşladıklarını, madde tarafından emildiklerini vs biliyoruz.Yine ışığın evreni doldurduğu varsayılan higgs alanı ile ve karanlık enerji ile, yine evrenin belli kısımlarında topaklanmış karanlık madde ile etkişelmediğini de bilmekteyiz (en azından şu an için gözlemler böyle) gelelim sorunuza. emin olduğumuz şey ışığın doğasının gereği limitli bir hıza sahip olduğu. yani fotonlar yıldızların çekirdeklerinden kurtuldukları ilk andan itibaren (yaklaşık evren 380 000 yaşındayken) böyle bu hızda yol aldıklarını biliyoruz.sorun şu ki t=0 dediğimiz büyük patlama anını çözemediğimiz için bu tür sınırlarla ilgili neden sorusuna cevap veremiyoruz.ayrıca şöyle bir durum var. evrenin bizzat kendi dokusu bu hız limitine uymuyor. en azından enflasyon dönemi dediğimiz dönemde yani evren 10 üzeri -32 yaşındayken ışık hızından daha hızlı genişledi diye düşünülmekte. son olarak şunu da söylemek lazım. bizim ışık daha hızlı olabilir sorusuna cevap vermemiz için ya bunu gözlemlemiş olmalıydık (ki böyle bir gözlem hiç olmadı) ya da başka evrenlerle de etkileşim olup fotonların o evrende nasıl bir hızda gittiğini görmeliyiz (ki bu da hiç olmadı).

ekte büyük patlama kronolojisini sunuyorum. ilk fotonların ne zaman yola çıktığını anlamanız için faydalı olacaktır

Puan Ver

“Çocuklar, büyük müzisyenlere ve aktörlere hayranlık duydukları gibi büyük bilim insanlarına da hayranlık duyduklarında medeniyet bir sonraki seviyeye sıçramış olacaktır!”
Brian Greene