Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Işığın kütlesi var mıdır?

Özel görelilikte kütle, cismin hareketsiz haldeyken sahip olduğu enerji olarak tanımlanır ve sevdiğim bir kanalda bilim adamlarının ışığı bilmem kaç saniye durdurduğundan bahsedilmişti yani hareketsiz halde olmasından bu sayede ışığın kütlesinin ölçülebileceğini düşünüyorum belki de saçmalıyorum cevap yazarsanız sevinirim.

Merhaba, sorunuzun cevabı için bazı tanımları verelim.

• Kütlenin birden fazla tanımı var fizikte. ancak biz şu tanımla gidelim. Bir parçacığın kütlesinin olması demek onun enerji formunun Higgs Alanı ile etkileşime girmesi (ve bir anlamda yavaşlaması) demek. Buradan kütlenin enerjinin özel bir tezahürü olduğunu çıkarmak mümkün. Mesela elektron kütleli bir parçacık. Zaten kütlesiz olsa ışık hızında giderdi.
  • Bu tanım üzerinden gittiğimizde ışığın(parçacık anlamında Foton) kütlesi yok. Neden yok? çünkü Higgs ile etkileşimi yok. Zaten bu yüzden ışık hızında (aslında bu doğru bir tanım değil, Evrensel hız limiti demek lazım) gidiyor.
  • Kütle enerjinin özel bir hali ise kütle = 0 ise nasıl enerjisi oluyor diyebiliriz. Basit, biz hep E=mc2 gibi bakıyoruz formüle. Oysa o hareketsiz nesneler için. Formülün hareketli nesneler için hali E=mc2 +p(momenentum).c(ışık hızı). formülde m= 0 olduğuna göre mc2=0 dersek fotonlar için formülümüz E=p.c olur. Bu arada parçacıkların momentumu p=h(plank sabiti)/dalga boyu formülü ile bulunur.
  • Dolayısıyla orada durdurulan foton bir kütle değil bir enerji paketi gibi düşünülebilir. Zaten buradaki durdurma ifadesi aslında bir çeşit deneysel tuzaklama. Bizim günlük hayatta kullandığımız kavramları atom altı dünyada farklı düşünmemiz gerekiyor.
Sorulara Dön