Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

İnsanların neden proteine ihtiyacı var? Hayvansal protein ile bitkisel protein arasındaki fark nelerdir?

Yaşamın yapı taşları proteinler. Vücudumuzun %25′i proteinden ibarettir. Protein, aminoasit adı verilen küçük yapı taşlarından meydana gelir. Vücudun en iyi şekilde işlemesi için gerekli olan dokuz aminoasit vardır. Güçlü ve sağlıklı kalabilmek için proteine ihtiyaç duyarız. Eğer yeterince protein tüketmez isek, vücudumuz ihtiyaç duyduğu proteini kaslarımızdan ve organlarımızdan alacaktır. Aslında protein, kaslarımızın gelişmesi ve böylece kalori yakmak için hayati derecede önemlidir. Kaslarımız, metabolizmamızın yüksek seviyede çalışmasını sağlayan ‘yağ fırınları’ olarak da nitelendirilebilir. Günümüzün hızla açığa çıkan karbonhidratlar içeren gıdaların gereğinden fazla tüketilmesi, global bir "aşırı kilolu" karbonhidrat yiyiciler topluluğu ortaya çıkarıyor! Günlük almamız gereken protein, karbonhidrat ve yağ miktarlarını doğru bir şekilde almamız, en verimli sağlığa erişmemiz ve bu sağlık düzeyimizi korumamız için hayati öneme sahiptir.

Protein doymaya yardımcı olur. Vücudunuz için doğru bir protein, yağ ve karbonhidrat dengesine sahip dengeli bir beslenme, doyma hissinizi de tatmin edecek ve böylece öğün aralarında atıştırmak zorunda kalmayacaksınız.Bir yandan öğün aralarında duyduğunuz açlık hissiyle mücadele ederken bir diğer yandan da kilonuzu kontrol etmeye çalışıyorsanız bu yöntemin sizin için ne kadar işe yaradığını göreceksiniz.Soya fasulyesi ile en düşük düzeyde yağ içeren yüksek kaliteli proteinin sağladığı tüm faydaları elde edebilirsiniz. Soya proteini, var olan en yüksek kaliteli bitkisel proteinlerden biridir. Mükemmel bir aminoasit kaynağı olmasının yanı sıra antioksidanlar da içerir.

Vücudunuzdaki tüm hücrelerin proteine ihtiyacı vardır. Proteinin enerji vermek, kemik ve kaslarınızı onarmak, yeni hücre oluşumunu sağlamak ve bağışıklık sistemini güçlendirmek gibi birçok görevi vardır.

Hayvan ve bitki proteinleri arasındaki başlıca farklılığın, bunların aminoasit profilleri olduğu bilgisine sahibiz ve emilen aminoasitlerin vücut içinde kullanılma oranlarını yöneten şeyler bu profillerdir. Hayvan kaynaklı proteinler tabii ki bizim proteinlerimize çok daha fazla benzer haldedirler, bu yüzden, bitki proteinlerinden daha kolay ve hızlı şekilde kullanılırlar. Yani, hayvan temelli proteinlerden türetilen ‘alt tabaka’ aminoasitler, kendi protein sentezleme tepkimelerimiz için daha kolay şekilde mevcutturlar ve bu sayede tam hızda çalışırlar. Bitki proteinleri, bir veya daha fazla aminoasit bakımından kısıtlıdırlar. Bir bitki proteinin deki bağıl aminoasit eksikliğini düzelttiğimiz de, hayvan proteinlerine eşdeğer bir tepki oranı elde ederiz.Hayvan proteinlerinde ayrıca, asit üreten metabolitlere metabolize olan ve daha yüksek yoğunluklarda sülfür içeren aminoasitler vardır. Bunun sonucunda, konağın aleyhine olan bu ters asit etkilerini azaltmak için, hafifçe daha düşük olan fizyolojik pH düzeltilmeli ve kalsiyum gibi tamponlar kullanılmalıdır.

1. Popular Science Dil: İngilizce