Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

İnsanlar neden ağlar?

Neden ağlarız? Evrimsel süreçte ağlamak ne tür avantajlar sağlamıştır? Ağlamak, yok olması gerekenlere evrimin hediye ettiği bir teselli ikramiyesi mi? Ağlamanın evrimsel açıklamasını yapar mısınız?

Ağlamak duygularımızı daha iyi dışa vurmamız için yapılan bir eylemdir.

Ayrıca savunmasızlık göstergesidir.Duygusal nedenlerden dolayı ağlayan tek canlı insandır.

Gözyaşları bazen başkalarında sempati duygusu uyandırır ve koruma açısından bireyin hayatta kalma şansını arttırır.

Evrim sırasında bir noktada gözyaşları, ağlayan kişinin ruhsal durumunu ifade etmenin bir yolu haline gelmiş olmalıdır.Gözyaşları, gözü ıslatmak için biyolojik bir zorunluluk olmaktan çıkıp yoğun duyguların şifresi olarak gelişmiştir. Güçlü bağlanma özellikleri olan bir toplumsal işaret haline dönüşen gözyaşları, atalarımız yaşamı kayıp ve ölüm bağlamında algılamaya başladıklarında yararlı olmuştur.

Yapılan bir çok araştırma kadınların erkeklerden daha fazla ağladığını gösteriyor. Ama özellikle bebeklik dönemindeki ağlamalarda herhangi bir cinsiyet farkı yoktur. Bazı evrim psikologlarının söylemleri, bebeklerin ebeveynlerinin dikkatini çekmek amacıyla ağladığı olduğu yönündedir.

Kadınların erkeklerden daha çok ağlıyor olma sebeplerinden bir tanesi, erkeklerin ağlamasını sınırlayan toplumsal şekillenmesidir bunun yanı sıra tabi ki testosteron'nun da etkisi göz ardı edilemez :)

Puan Ver

Duygusal ağlamanın ilerleyen yaşlarda özellikle memelilerde anneden ayrılmayla birlikte geldiği düşünülüyor. Anne, yavrudan uzaklaştıkça, bebek ağlayarak ve çığlık atarak yerini belli ediyor, anne kolaylıkla onu bulabiliyor (eğer gerekiyorsa). Bunun haricinde bilim insanları ağlamanın çocukların ailevi durumları manipüle edebilmelerine yaradığını da düşündükleri anlatılıyor. Hipoteze göre ağlayan yavrular, aileleri tarafından daha fazla ilgi görerek, hayatta kalma şanslarını arttırıyorlar. Bu sebeple ağlama, popülasyon içerisinde küçüklükten itibaren yer edinerek sabitleniyor.

Merhabalar Habip,

öncelikle söylemek gerekir ki ağlamak sadece insana özgü bir davranıştır. Ve bu davranışın 3 farklı türü vardır. Bazal gözyaşı, refleks gözyaşı ve duygusal gözyaşları bunun çeşitleridir.

Sorun ile ilgili kaynak 1 e gözyaşının evrimi, belki merak uyandırabilir diye ise kaynak 2 de ağlarken burnumuzun akmasının sebebiyle ilgili 2 farklı evrim ağacı içeriğinin linklerini bırakıyorum. Umarım beğenirsin.

Puan Ver

“Dinozorların soyu tükendi, çünkü bir uzay programları yoktu. Eğer biz insanların da soyu aynı nedenle tükenecek olursa, hak etmişiz demektir.”