Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

İnsanlar gelecekte eşeysiz üremeye doğru evrimleşebilir mi?

Bildiğim kadarıyla insanda cinsel çiftbiçimlilik azalıyor,yanlışım varsa düzeltin,bu nesiller geçtikse seksin yok olmasına sebep olur mu?

İnsan gelişiminin ileri noktalarını öngörme çabası açısından soru iyi.

Güdü - sürüngen beyin homosapiens in yaşamda kalma mücadelesinin merkezini oluşturdu. Yaşamda kalma tür bazında, üreme ise türe bağlı birey bazında varolma kodunun dışa vurumu oldu. Ancak hızlı değişim, yaşamda kalmaya çalışan bir biyoloji yerine, yaşamda konfor arayan bir forma evrildi gibi görünüyor. Üreme tür bazlı bir yaşamda kalma faaliyetinin bireydeki yansıması iken, artık birey bazlı bir yaşam tarzına geçilmekte. Hatta tedaviler bile bu anlamda sorunlu genetik yapıların daha önce elenmesi, sağlam genetik kodların aktarılmasının önüne geçmesi yönüyle aynı rolde görülebilir. Birey bazlı yaşam, şu anda görülebilir olan kısım. Transhümanizm gibi bir gerçek yanıbaşımızda bizi bekliyor. Akıllı saat bileklikler, bu yeni insan yapısının start göstergesi ve beyin bilgisayar birleşimine giden yolun basit öncülleri. İşte yakın gelecekte bedene bağlı cinsel ilişkinin azalması hatta yok olması durumu oldukça muhtemel gibi görünmekte. Dünya insanın bu doğa karşıtı berbat yaşam tarzına bir süre daha dayanabilirse, şımarık ergen insan türü kendi doğasına da yoğun müdaheleler yapacak. Belki çok fazla meşrulaştırıcı neden ortada dolaşacak transhümanizmi destekleyen. Ancak bunun ileri sonuçları hakkında fikrimiz yok. Gün boyunca bilgisayar başında çalışan bireyler olarak, dijital bir ortama bağlanmış beynimizle yaşamak oldukça sıradan olacaktır. İşte bu ve benzeri durumlar, daha zihin temelli bir yaşam tarzına geçişi sağlayacak zamanla. Bu zamana kadar hiç olmamış biçimde bütün sosyal, eğitim, mesleki ihtiyaçlar dijital entegre sistemleriyle halledilebilecek. Belki daha başka özel ihtiyaçlar da. Günümüzde bile evlilik artık elenmeye başlayan bir yaşam tarzı olmaya başlamışken, yeni dijital merkezli yaşamda birey o kadar merkezde olacak ki, evlilik domestik, eski ve modası geçmiş bir yaşam şekli görülecektir.

Tabii ki, homosapiens in genetik yapısı henüz mağaradaki haliyle olduğu, biyolojik fabrika ayarlarının da o mağaradaki haliyle durduğunu düşünürsek, yaşanacak sorunların da kaçınılmazlığı aşikar.

Puan Ver

Bence, (eğer soruyu soran arkadaşın eşeysizden amacı, bölünme ile çoğalma ise), insanların gelecekte eşeysiz üremeye doğru evrimleşmesi diye bir durum asla ve asla olmaz, olamaz. Soruya uzun uzun biyolojik olarak bir yanıt vermeden önce, mantıksal açıdan buna olanak yok. Çünkü, biyolojik evrim eşeyli üremeden (ökaryot hücreler) sonra sıçrama yapmıştır ve 4 milyar yıl sonrası insan evrilmiştir. Eşeysiz üreme, bölünmeyle, ama hücre düzeyinde gerçekleşen bir üreme çeşididir ve salt kendini kopyalamaktan ibarettir. Hücre bölünerek çoğalır ve yaşamı sürdürür, ama çeşitlilik olmaz ve asla insana ulaşamaz. Bu tarz üreme ilkel tip tek hücrelilerde (prokaryotlar) görülür. İnsan ise son derece karmaşık bir (ökaryot) canlıdır. İnsanın bölünmesini düşünmek tam bir şaka olur...

Puan Ver

“Evrim, sadece nereden geldiğimizle ilgili bir hikaye değildir. Aynı zamanda, yaşamın merkezinde yer alan epik bir şiir gibidir.”
Kenneth R. Miller