Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

İnsan bilinci madde ve enerjiyle açıklanabilir mi?

İnsan bilincini madde veya enerji ile açıklayabilir miyiz? Yoksa idealist filozofların savunduğu gibi fiziksel gerçeklik dışında bir gerçekliğe mi bağlıdır?

Genel olarak bilincin net bir tanımı henüz yapılabilmiş değildir. Canlılığın kendisini nasıl tam olarak açıklayamıyor isek, bilinci de tam olarak açıklayabilmiş değiliz.

Ne olduğunu tam olarak anlayamadığımız şeylerin ne olmadığını anlamaya çalışmak da daha iyi tanımaya yardımcı olabilmekte.

Genel anlamda, çok fazla sayıdaki beyin sinir hücresi-nöron un, her birinin ortalama diğer 10bin nöron ile yaptığı üst düzey karmaşık bağlantının sonucunda oluşan üst bir sonuç olarak görülmekte. Kaynağı her ne kadar nöronlar gibi görünse de, bilincin kendisinden ve varlığından doğrudan haberleri olmadığı için, sadece nöronlar olamaz. Bir organizmadaki karmaşık sinir yapılanmasının da neden olduğu bilinç gibi anlaşılamaz karmaşık üst sonuçlar, tür bazında da (organizmaların birlikte oluşturduğu) ortak bilince neden olduğunu görüyoruz. Yine kaynak türe ait bireyler gibi görünürken, bireylerin kendisinin ortak bilinçten haberlerinin olmaması, sadece tür e ait bireylere indirgenemeyeceğini açıklıyor. Tek hücrelilikten çok hücreli yapılara geçişteki organizasyonun farklı bir versiyonu gibi çalışmakta.

Diğer yandan bilinç gibi kompleks bir sonucu sadece madde ve enerji üzerinden açıklayamayız. Beynin elektromanyetik alanı, ya da nöronların sahip olduğu aksiyon potansiyelleri gibi ölçülebilir sonuçlar bilinç hakkında bilgi vermeye yeterli değildir malesef. Ya da nöronların çalışma yapıları, etkileşim biçimlerini ne kadar açıklamaya çalışsak da, bu sadece biyolojik yapılanmayı açıklamaya yetmekte.

Böyle konularda çok disiplinli araştırma yapmak gerekiyor. Bilim disiplini, sahip olduğu metodoloji nedeniyle farklı disiplinlerle çalışmak durumunda uç konularda.

Bilinç; evrimsel geçmişini, güdülere en temelde hücre sinyallemesine kadar izleyebildiğimiz ortak yönleri olan, canlı yaşamın en karakteristik özelliği. Evrene ait ne varsa hepsi de 100 küsur atomun farklı kombinasyonlarının bir neticesi. Bu kombinasyonlardan biri canlı yaşam ve devamında akıllı yaşam formlarına kadar ilerleyebilmiş. Şimdilik abiyogeneze geçişi ve insandaki bilişsel sıçramayı çözememiş olsak da doğa üstü çıkarımlara yönelmeden önce elimizde olan ve kademeli/evrimsel olarak ilerleyen maddi yapıların izini sürmeye, evrenin başlangıç ve genişlemesinin karanlık noktalarına ışık tutmaya devam etmek durumundayız. Aynı durum nöronal harita Konnektom ve genetik entegrasyon Genom projeleri için de geçerli. Her iki proje de, belirli sayıdaki elementin ürünleri olan moleküler bileşiklerin farklı diziliş ve işlevselliklerinin bileşenlerinden daha organize yapılara nasıl evrildiğini araştırmaya devam ediyor. Bu sonuçların alınması için henüz aceleyle hareket edip doğa üstüne atıflar yapacak kadar zaman kaybetmiş değiliz.

“Hukukta bir insan, bir diğerinin hakkını gasp ettiğinde suçludur. Etikte ise, bunu yapmayı düşündüğü anda...”