Sorulara Dön
Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Yaşam tam olarak nasıl başladı?
Anonim Üye
İlk canlı nedir ve nasıl ortaya çıkmıştır?
440 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ufuk Derin
Ufuk Derin Öğrenci-Okur
Orijinal Soru: İlk canlı nasıl oluştu?

Dünyadaki canlılara yönelik evrimsel ağacı geriye sardığımızda dünyadaki tüm canlıların ortak atası olan LUCA'ya ulaşıyoruz. LUCA Son Evrensel Ortak Ata demek. Buradaki "evrensel" tabii ki şu ana kadar bildiğimiz bütün canlıların evrensel kümesi gibi düşünülebilir. Yani dünyadaki canlıların hepsinin son ortak atası. Fark edebileceğiniz gibi "son ortak ata" diyoruz. Bu, ilk canlı değildi. Muhtemelen LUCA'dan önce de organizmalar yaşadı ama bir nedenle onun soy hattı baskın geldi ve dünyadaki tüm canlılar onun soyunu paylaşıyor.

Peki o zaman ilk canlı ne? Süreğen/kesintisiz olaylarda "ilk" kavramı bulunmamaktadır. Örneğin türleşme böyle işler. İlk insan yoktur. Çocukluktan yetişkinliğe geçtiğiniz ilk an yoktur. Sadece keyfi ayrımlar belirleriz ve bir kısma çocukluk bir kısma yetişkinlik deriz.

Cansızlıktan canlılığa geçiş de kesintisiz/süreğen süreç olduğu için ilk canlı bu diyebileceğimiz ilk bir şey de yok. Eğer ilk hücrelerin oluştuğu anları hızlı çekimde gözleseydik, tam olarak "Hah, şimdi yaşam oluştu." diyebileceğimiz bir nokta olmazdı. Karmakarışık kimyasal tepkimelerden, belirli bölgelerde lokalize olan kimyasal tepkime öbekleri görürdük.

Bu Reklamı Kapat

Yani hayır, pat diye de oluşmadı. 4 milyar yıl kadar önce "abiyogenez" denen uzun ve karmaşık bir "kimyasal evrim" süreci yaşandı. Dolayısı ile sorunun doğru versiyonu olan "Canlılık nasıl oluştu?" sorusu hala bütün ayrıntıları çözülememiş, sayfalarca anlatılabilecek kadar karmaşık bir süreç.

Aşırı özetleyecek olursak hidrotermal bacalarda karmaşık bir kimyasal çorba içinde birçok kimyasal tepkime yaşanıyor. Hidrotermal bacaların yapısı zaten devasa bir kimyasal tepkime çeşitliliği sağlıyor. Bu kimyasal tepkimeler giderek karmaşıklaşarak canlılığın temellerini oluşturdu. En çok kabul gören bulgulardan biri bir otokatalizör olan ribozimin keşfi. Bu RNA'nın atasal bir versiyonu ve tepkimeleri hızlandırıyor. Bu atasal yapı zamanla karmaşıklaşarak RNA oluştu, daha sonra bu RNA'dan ters transkripsiyon yolu ile DNA oluştu buradan da canlılığa gidecek süreçler devam etti, ki bunu retrovirüslerde görüyoruz. Canlılığa gitmeyen başka kimyasal süreçler de oldu, ama onlar canlılıkta olduğu gibi bu özellikleri aktaramadığı yok oldular ya da cansız kaldılar. Zaten bu sebeple her şey "canlı" değil.

Burada ne kadar anlatırsam anlatayım çok eksik kalacak, o yüzden kaynaklara koyduğum içerikleri inceleyebilirsiniz.

149 görüntülenme

1. Evrim Ağacı. Abiyogenez Teoisi - Yazı Dizileri. (09 January 2022). Alındığı Tarih: 09 January 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  2. Evrim Ağacı. Yaşam Nasıl Başladı? | Abiyogenez Ve Yaşamın Kökeni. (15 April 2021). Alındığı Tarih: 09 January 2022. Alındığı Yer: Youtube | Arşiv Bağlantısı
  3. Evrim Ağacı. Dünya'da Bizden Farklı Yaşam Formları Olabilir Mi?. (29 August 2021). Alındığı Tarih: 09 January 2022. Alındığı Yer: Youtube | Arşiv Bağlantısı
  4. G. Akçay. Dünya'daki Yaşamın Son Evrensel Atası Olan Yarı Canlı: Seoa. (27 July 2016). Alındığı Tarih: 09 January 2022. Alındığı Yer: Bilim Fili | Arşiv Bağlantısı
  5. J. Hanson, et al. İlk İnsan Asla Var Olmadı!. (02 November 2017). Alındığı Tarih: 09 January 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Cevap
Orijinal Soru: Ilk canlı nasıl yarandı ? Ve bu canlının ismi nedir ?

İlk canlı diye birşey söz konusu değildir .

Bu Reklamı Kapat

Bu videoları izlersiniz eğer . İlk canlılar ortaya çıktı . Abiyogenez Kimyasal evrim sürecinde İlk canlılar Ortaya çıktı Ve Zamanla Farklı türlere Evrildi Ve Gelişti

İlk türleri öğrenmek İstiyorsanız : https://evrimagaci.org/yasam-agaci Bu linke tıklayıp Evrim ağacının hazırlamış Oldugu yaşam ağacından öğrenebilirsiniz .

Kimyasal Evrim dediğiniz ilk canlılar : Yaşamın erken dönemde belirmesinin kanıtı Batı Grönland’daki Isua süper kabuk kemerinde ve yakınındaki Akilia Adası’ndaki benzer oluşumlarda bulunmaktadır. Kaya oluşumlarına giren karbonun δ13C değeri yaklaşık -5'dir, oysa canlıların 12C'yi tercihli kullanımı nedeniyle biokütlenin δ13C değeri -20 ile -30 arasındadır. Bu izotopik parmak izleri çökeltilerde saklanmıştır ve Mojzis bu tekniği kullanarak yeryüzünde yaşamın yaklaşık olarak 3.85 milyar yıl önce başlamış olduğunu kanıtlamıştır.[25] Lazcano ve Miller (1994) yaşamın evrimleşme hızının orta okyanustaki denizaltı sıcak su kaynakları ekseninde suyun devinimiyla belirlendiğini iddia etmektedir. Bir devinim 10 milyon yıl sürmektedir, böylece üretilen herhangi bir organik bileşik 300 °C’yi geçen sıcaklıklarla ya değişime uğramış ya da imha olmuştur. DNA ve proteinli, 100 kilobaz genomlu ilkel bir heterotroftan 7000 genli flamentöz bir siyanobakteriye evrimleşmesi için 7 milyon yıla ihtiyaç olduğunu tahmin edilmektedir.[26]

Bu Reklamı Kapat

Siyanobakteriler (Cyanobacteria) enerjilerini fotosentez yolu ile elde eden bir bakteri dalıdır. İsmi bakterinin renginden gelir. (Yunanca: κυανός (kyanós); mavi demektir.) Denizdeki nitrojen çevriminin önemli bir bileşeni ve okyanusun pek çok yerinde özbeslenendir (ing: autotroph / Türkçede ototrof) ve ayrıca karada da bulunmaktadır.

Oksijen üreten siyanobakterilerin 2,8 milyar yıl öncesine ait fosilleşmiş stromatolitleri bulunmuştur.[1] Siyanobakterinin karbondioksit ile fotosentez gerçekleştirmesi yeteneğinin, Dünya üzerindeki yaşam formlarının çarpıcı bir şekilde değişmesine ve adeta yaşam çeşitliliğinin patlamasına neden olacak şekilde erken dönem dünya atmosferinin oksijenle dolmasına yol açtığı düşünülmektedir. Bitkilerdeki kloroplastlar ve ökaryotik algler siyanobakteri tarafından harekete geçirilir.

Bu bakteriler ise Dünyada Erken yaşamın başlangıcına ön ayak olmuş Sizin Sorunuzdaki Bakterilerdir

155 görüntülenme

1. Yazar Yok. Kaynak. (12 July 2020). Alındığı Tarih: 12 July 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Elçin Hüseynov
Elçin Hüseynov ÖĞRENCİ
Orijinal Soru: ilk canlı nasıl oluştu ?

Deney düzeneği çok basittir. Miller bir dizi cam deney tüpünü birbirine bağlar ve o ilk zamanlarda Dünya üzerinde bulunduğunu düşündüğü dört kimyasalı içlerinden geçirir: kaynar su, hidrojen gazı, amonyak ve metan. Yine o zamanlarda Dünya üzerinde çok sık yaşandığını düşündüğü yıldırım çarpmalarını simüle etmek için de bu gazların üzerine defalarca elektrik şoku uygular.

İlk gün sonunda Miller “deney tüpünün içindeki suyun fark edilir derecede pembeleşmeye başladığını, ilk haftanın sonunda da çözeltinin koyu kırmızı bir renk aldığını ve bulanıklaştığını” görür. Belli ki kimyasal bir karışım oluşmaya başlamıştır.

Bu Reklamı Kapat

Miller karışımı analiz ettiğinde iki amino asit içerdiğini görür: glisin ve alanin. Amino asitler genellikle yaşamın temel yapı taşları olarak bilinirler. Vücudumuzdaki çoğu biyokimyasal süreci kontrol eden proteinleri onlar oluştururlar. Böylece Miller yaşamın en önemli iki bileşenini sıfırdan yapmayı başarmıştır.

kaynakdan alıntıdır linke tıklayıb tam okursunuz