Sorulara Dön
Felsefe

Hiçten var olunabilir mi? Vardan hiç olunabilir mi?

Evrimagaci aracılığı ile cok ilgi duyduğum fizik ile ilgili yazıları mümkün olduğunca okumaya ve bilgi edinmeye çalışıyorum. Bunlardan birinde sanal parcaciklar ve bu parçacıkların hiçten var olup tekrar yok yani hic oldukları anlatılıyor.(Ispatlanmis degil) enerji vardan yok yoktan var olmaz ile çelişiyor. Sizin fikirleriniz nedir olabilir mi? Yoktan bir enerji dalga yada tanecik var olabilir mi

Konu hakkında daha bilgili biri cevap verirse daha iyi olur ama kendi bildiklerimi anlatmak isterim.

Kuantum alan teorisine göre vakumda aşırı kısa bir zaman diliminde parçacık ve anti parçacık oluşup birbirlerini yok edebilirler. Bu parçacıkların enerjileri toplamı 0 olduğu için yoktan enerji var olmuş olmuyor çünkü en başta enerji var olmuyor. Bu bakış açısıyla ortada bir çelişki olmuyor.

Bu konuyla ilgili Lawrence Krauss'un hiç yoktan bir evren kıtabını okuyabilirsiniz.

Bu konu felsefi açıdan irdelenince genelde teolojiye varılıyor. Ama din bilim çatallanmasından sonra ortaya çıkan bilimler bizi fizik alanına getirdi. Fizikte de:

Tanrı parçacığı da denilen Higgs Bozonu'nun fonksiyonu olarak açıklanıyor.

"Araştırmalara göre Higgs alanı olarak anılan bu alan tüm uzayı kaplamakta ve -benzetim yerindeyse- ağır, ağdalı bir şerbet gibi davranarak, kendisine takılan çeşitli temel parçacıkların hızını düşürerek kütle kazanmasına neden olmaktaydı. Kuarklar ve leptonlar bu alanda birleşerek ilk proton ve nötronları meydana getirmiş, proton ve nötronlar elektronlarla bir araya gelerek atomları ve atomlar da maddeyi oluşturmuştu."

• A. D. Özsoy. Higgs Bozonu Maddeye Kütle Kazandıran Parçacık. (31 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 17 Mayıs 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı