Merhabalar.
Burada güzelin objektif olup olmamasına göre birden fazla cevap verilebilir.
Eğer güzellik subjektif bir şeyse, kişiden kişiye göre değişir. Bu durumda güzel olan şeyin kişinin ilgisini çekmesi ona güzel gelen şeyin kişinin ilgisini çekmesi anlamına gelirdi. Bunda da şaşılacak bir şey olmazdı. Çünkü bir kişiye bir şeyin güzel gelmesi, güzelliğin subjektif olması durumunda, o şeyin kişinin ilgisini çekmesini de kaçınılmaz kılardı. Güzellik subjektifse güzel olmayı zaten kişinin ilgisini pozitif bir biçimde cezbeden şeyler cinsinden tanımladığımız için bir şeyin kişiye hem güzel gelmesi hem de ilgisini çekmemesi mümkün olmazdı gibi görünüyor. Ancak bu görüşle ilgili sıkıntılardan biri en azından bazı durumlarda güzelliğin objektif olduğunu düşünmemizin makul olması. Mesela verilen örneklerden biri şu: Beethoven'ın 9. Senfonisi'nin bir eşeğin anırmasından daha güzel olması, salt bizim onu güzel görmemizden mi kaynaklanır? Çoğumuz bunu inanmayı çok zor bulurduk. Aksine, eşek anırmasını Beethoven'ın 9. Senfonisi'nden daha güzel bulan birinin hata yaptığını düşünme eğilimi gösterirdik çoğumuz.
O halde ikinci alternatife gelelim. Diyelim ki güzellik objektif. Bizim bir şey hakkında ne düşündüğümüzden bağımsız olarak güzel olan ve olmayan şeyler var. Bu durumda güzel şeyler neden ilgimizi çekerdi? Tahminen şu yüzden: İnsan rasyonel bir varlık olup iyiyi-kötüyü, güzeli-çirkini ayırt edebiliyorsa iyinin ve güzelin bizi cezbetmesi kadar normal bir şey olamaz. Bir şeyin objektif bir şekilde iyi olduğunu ya da güzel olduğunu gerçekten kabul ettikten sonra onun ilgimizi çekmesi beklenen şey. Tabi burada biraz meseleyi yüzeysel alıyorum çünkü iyi ve güzel şeylerden bazılarının iyi-güzel olduğunu kabul etmekle beraber onlarla ilgilenmemeyi seçebiliriz. Mesela sanatın pek çok formunun güzelliğini kabul eden biri sanatla ilgilenmeyip iyi ve güzel olduğunu düşündüğü başka şeylerle uğraşmayı seçebilir. Burada kişisel yönelimler devreye giriyor. Ben ikisinin de güzel olduğunu düşünsem ve ikisindeki objektif güzelliği görsem de heykel sanatıyla değil de müzikle uğraşmayı müziği daha fazla sevdiğimden tercih edebilirim. Dolayısıyla bir şeyin güzel olması bizleri cezbetmesi için bir faktör olsa da ona ilgi göstermemiz için yeterli olmayabilir.