Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Günümüzde atomların özelliklerini açıklarken modern atom teorisini kullanmıyor muyuz? Hayır ise, modern atom teorisi nerede kullanılabilen teoridir?

Eğer kullanıyorsak, neden ders kitaplarında elektronların katmanlarından veya katmanların belli bir elektron alabilme kapasitesinden bahsedebiliyoruz? Güncel teoride atomun belli bir katmanı yok ki ve tam olarak yerlerini bilemeyiz ki? Pratik bir fayda sağlıyor diye öğretiliyorsa, bu gerçekliği bulandırmaz mı?

Burak Şehitoğlu 1

Günümüzde geçerli olan modern atom teorisi bu konuda haklısınız.

Her teori tarih boyunca birçok aşamadan geçerek daha olgun haline erişir. Modern atom teorisi de böyledir. Muhtelemelen, modern atom teorisinin bugünkü haline ulasasiya kadar geçmiş olduğu evreleri öğrenmek, sıfırdan modern atom teorisi öğrenmeye göre daha pedagojik. Atom teorilerinin ilkel formalarının da öğretiliyor olmasının sağladığı pratik fayda bu olsa gerek.

Puan Ver

Bir atom orbitalinde elektron %100 konumu bilinemez ama orbital dediğimiz bölgeler genellikle elektronun bulunma olasılığının %95 olduğu bölgelerdir. Ayrıca bugün biliyoruz ki Newton Mekaniği'de yanlış. Öyleyse lise öğrencilerine Newton mekaniği yerine doğrudan kuvantum mekaniği mi öğretilmeli? Ben tabii ki birincinin taraftarayım ancak öğrencileri de kandırmamak gerektiğini düşünüyorum. Yani bu mutlak böyledir demek yerine teori şu sebeplerden dolayı tamamen doğru değil şu an bildiğimiz "gerçeğin" bir yakınsamasıdır diye açıklanabilir.

Gerçeği nokta atışı yaparak tanımlayabilmek bile çok zordur (imkansız) ayrıca. Feynman'dan alıntılayacak olursam:

"...Öğrenci şöyle bir itirazda bulunabilir: "Bu belirsizliği sevmiyorum, her şeyin tam olarak tanımlanmış olmasını isterim; aslında, bazı kitaplar 'Bilim tam bir konudur, orada her şey tanımlıdır' der. Kuvvetin kesin bir tanımı üzerinde ısrar ederseniz, onu asla ele geçiremezsiniz! Bunun ilk nedeni, 2. Newton yasasının tam olmamasıdır; ve ikinci nedeni de, fizik yasalarını anlamak için, onların tümünün bir yaklaştırma olduğunun anlaşılması gerekliliğidir.

Her basit düşünce yaklaşıktır; örnek olarak, bir cisim alalım, ... nedir bir cisim? Filozoflar daima şöyle der: 'Evet örneğin bir sandalye alınız.' Onların bunu dedikleri anda artık ne konuştuklarını bilmediklerini anlarsınız. Bir sandalye nedir? Evet, bir sandalye orada belirli bir şeydir... Belirli? Nasıl belirli? Zaman zaman ondan atomlar buharlaşır -çok atom değil, birkaç adet- üzerine kirler düşer ve boya içinde çözünür; böylece bir sandalyeyi kesin olarak tanımlamak için, tam olarak hangi atomların sandalye, hangi atomların hava, ya da hangi atomların kir veya hangi atomların sandalyedeki boya olduğunu söylemek olanaksızdır, çünkü dünyada yalnız başına kalmış tek bir cisim yoktur; her cisim çok sayıda nesnenin bir karışımıdır, böylece onu ancak bir yaklaşıklıklar ve idealleştirmeler dizisi olarak ele alabiliriz.

Buradaki ustalık idealleştirmelerdir..." -Feynman Fizik Dersleri Cilt 1 Bölüm-Sayfa: 12-2