Sorulara Dön
Talha Yurdagül
Üye

Günümüz teknolojisi ile onlarca , yüzlerce ışık yılı uzakta ki gezegenleri nasıl keşfediyoruz? onları nasıl görüyoruz?

1 ışık yılı yaklaşık 1 trilyon km , durum böyle iken elimizdeki teleskoplar farfarout gibi cisimleri ve ya gezegenleri nasıl keşfedebiliyoruz? birisi bu teknolojilerden biraz bahsedebilir mi?
Turan Zeybek
Öğrenciyim

Bir yıldıza ait bir gezegeni keşfetmek için yıldızın yaydığı ışığa bakılır. Gezegenler yıldızlarının çevresinde dolanırken yıldızın önünden geçer.Bu sırada yıldızın ışığı o alanda kararır ve bu sayede hem gezegenin büyüklüğü hem de ışığın gezegenin atmosferindeki gazlarla etkileşimi sonucu gezegen atmosferi hakkında bilgi sahibi olunabilir.[1] (Transit method)

Teknolojinin gelişmesi ile birlikte James Webb uzay teleskobu gibi teleskoplar daha yüksek büyütme gücü ve daha donanımlı algılayıcıları sayesinde aşağıdaki gibi fotoğrafları insanlara sunabiliyorlar.

Tüm Reklamları Kapat

Bahsettiğiniz Farfarout gibi nispeten daha yakın cisimleri güçlü optik teleskoplarla(Subaru Teleskobu gibi) yakalamak mümkündür.

1. Exoplanet Exploration: Planets Beyond our Solar System. What’s A Transit? – Exoplanet Exploration: Planets Beyond Our Solar System. Alındığı Tarih: 9 Ekim 2022. Alındığı Yer: Exoplanet Exploration: Planets Beyond our Solar System | Arşiv Bağlantısı
Kıvanç Açıkel
Bilimsever

Öncelikle bir ışık yılı yaklaşık 1 trilyon kilometre değil, yaklaşık 9 trilyon kilometredir.[1]

Yöntemlerden bir tanesi, gezegen yıldızın önüne geldiğinde bir karartı oluşturmasına dayanır. Bu şekilde gezegenin büyüklüğü ve atmosferi hakkında da bilgi sahibi olunabilir.[3]

Tüm Reklamları Kapat

Başka bir yöntem Doppler etkisine dayanır. Işığıın ve sesin dalga boyu; kaynak uzaklaşırsa büyür, yakınlaşırsa küçülür.[4][5][6][7][8] Cisimler ortak kütle merkezi etrafında dönerler. Örneğin Ay; aslında Dünya'nın merkezi etrafında değil, Dünya'yla ortak kütle merkezi etrafında döner. Ama Dünya'nın kütlesi Ay'dan çok daha fazla olduğu için ortak kütle merkezi Dünya'nın içinde kalır ama tam merkezde değildir. Dünya da bu ortak kütle merkezi etrafında yalpalama yapar. Bu etki, gezegenler ve yıldızlar arasında da gözlenir. Gezegenin kütlesi yıldızın yalpalama yapmasına neden olur. Yalpalama sırasında bize yakınlaşıp uzaklaşmasının yarattığı Doppler kayması sayesinde bu gezegeni tespit edebiliriz.[9]

Dikkat ederseniz bu iki yöntem gezegenin etrafında döndüğü yıldız üzerindeki etkisi yoluyla çalışır. Ancak hiçbir yıldız etrafında olmayan gezegenler de bulunmaktadır. Bunlara serseri, başıboş ya da yetim gezegenler denir.[10] Bu gezegenler yukarıdaki iki yöntemle tespit edilemez. Serseri gezegenler için kütle çekimsel merceklenmeye dayanan bir yöntem kullanılır. Kütle uzayı ve zamanı büker. Bu da ışığın yolunun değişmesine sebep olur. Buna kütle çekimsel merceklenme denir.[11][12] Gezegenin sebep olduğu mercekleme etkisi tespit edilir ve merceklemenin miktarına göre gezegenin kütlesi bulunabilir.[13]

1. Türkiye Uzay Ajansı. Işik Yili Nedir? - Türkiye Uzay Ajansı. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: TUA | Arşiv Bağlantısı
  2. Türkiye Uzay Ajansı. Ötegezegen Nedir? - Türkiye Uzay Ajansı. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: TUA | Arşiv Bağlantısı
  3. Evrim Ağacı. Ötegezegem Keşif Yöntemleri. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  4. TÜBİTAK Bilim Genç. Doppler Etkisi Nedir?. (5 Mart 2021). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: TÜBİTAK Bilim Genç | Arşiv Bağlantısı
  5. K. Anafor. Yıldız Tayfı, Doppler Etkisi Ve Hareket • Kozmik Anafor. (24 Ocak 2017). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı
  6. H. Bilim. Doppler Etkisi Nedir? - Hypatia Bilim. (3 Nisan 2021). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Hypatia Bilim | Arşiv Bağlantısı
  7. Evrim Ağacı. Doppler Etkisi Nedir?. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  8. Popular Science. Doppler Etkisi. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Youtube | Arşiv Bağlantısı
  9. Prof. B. Beşergil. Radyal Hız (Radial Velocity). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Blogspot | Arşiv Bağlantısı
  10. T. Göçer. Yalnızlık Ömür Boyu: Başıboş Gezegenler • Kozmik Anafor. (23 Şubat 2019). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı
  11. Z. Emecan. Kütle Çekim Mercek Etkisi Ve Eğri Uzay - Kozmik Anafor. (22 Ekim 2018). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Kozmik Anafor | Arşiv Bağlantısı
  12. B. M. Grup. Güneş'ten Başka Bir Yıldızın Kütleçekimsel Merceklenmesi Gözlemlendi | Bilimfili.com. Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: BilimFili | Arşiv Bağlantısı
  13. Popular Science. Fark Edilmeyen Milyarlarca 'Serseri Gezegen', Galakside Çılgınca Geziyor Olabilir - Popular Science. (31 Mart 2019). Alındığı Tarih: 16 Ekim 2022. Alındığı Yer: Popular Science | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
Lazarus Etkisi: Ölen Hayvanlar Nasıl Yaşamaya Devam Ediyorlar?
Denizdeki GERÇEK Tehlikelere Hazır mısın?
Renkleri Aynı Şekilde mi Görüyoruz? | Zihnimizin Hapishaneleri: Kualia