Sorulara Dön
Yunus Efe Şahin
3,076 UP
Üye

Gezegenlerin atmosferi nasıl oluşur yani kalınlığı vb şeyler neye göre belirleniyor?

Atmosfer nasıl oluşuyor
831 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Koralp Erin
210K UP
Astrofizik meraklısı...

Karasal gezegenler oluştuktan hemen sonra, yüzeyleri çok sıcak ve aktif durumda milyonlarca yıl geçiriyor. Bu esnada volkanlar ve sıcak kayalardan çıkan gazlar, gezegenin güçlü yerçekiminden kaçamayarak birikiyor ve atmosfer oluşmaya başlıyor.

Atmosferin oluşmasını engelleyecek, güneş rüzgarları, manyetik alan eksikliği gibi etmenlerden etkilenmezse, gezegenin kalın bir atmosferi oluşabilir. Ayrıca yüzeye çarpan kuyruklu yıldızlar veya meteorlar da atmosfere katkı yapabilecek gazlar içerebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Gaz devleri ise, oluşma aşamasında nebuladaki, çoğunlukla hidrojen ve helyum kalıntılarını kendine çekerek, kendi atmosferlerini tutarlar. Ayrıca gaz devlerinde yüzeyden kaçan gazlar, gezegenin güçlü manyetik alan ve yerçekimine karşı koyamaz ve gezegenin yüzeyine nazaran daha seyrek bir atmosfer oluşturur.

Eğer yeterince aktif bir gezegen, atmosferi engelleyecek etmenlerden uzak ve güçlü bir yerçekimine sahipse, gezegende kalın bir atmosfer oluşabilir. Yani yerçekimi, gezege[1][2]nin atmosferinin kalınlığına doğrudan etki eden bir etmendir.

Bunun yanında, hali hazırda seyrek bir atmosferi olan bir gezegen, sera etkisi nedeniyle kalın ve yoğun bir atmosfere de dönüşebilir, Venüs gibi. [1][2]

1. Planetery Sicience Institute. Atmosphere. Alındığı Tarih: 12 Mayıs 2023. Alındığı Yer: psi edu | Arşiv Bağlantısı
  2. Sciencing. Atmosphere And Gravity. Alındığı Tarih: 12 Mayıs 2023. Alındığı Yer: sciencing com | Arşiv Bağlantısı
Ertuğrul Genç
Bilimle Kafayı Bozmuş Biri

Gezegenlerin atmosferi nasıl oluşur sorunuzu cevaplamak için biraz araştırma yaptım. Bulduğum bilgilere göre, gezegenlerin atmosferi şu şekilde oluşuyor:

-Bir gezegenin kütleçekimi yeterince büyükse, oluşumu sırasında içinde bulunduğu bulutsudaki gazları çevresinde tutarak atmosfer oluşturabilir.

Tüm Reklamları Kapat

-Gezegenler genç yıldızların etrafında dönen gaz ve toz bulutlarının içinde doğar. Bir araya gelen toz zerreleri giderek büyür; çakıl taşı, kaya ve dağ büyüklüğünde parçalar oluştururlar.

-Gezegenlerin atmosferinin kalınlığı ve bileşimi, gezegenin yörüngesine, kütlesine, sıcaklığına ve güneş rüzgarına maruz kalmasına bağlıdır.

Tüm Reklamları Kapat

-Güneşe yakın olan kayalık gezegenler (Merkür, Venüs, Dünya ve Mars), güneşten uzak olan gazlı gezegenlere (Jüpiter, Satürn, Uranüs ve Neptün) göre daha ince ve farklı bir atmosfere sahiptir.

-Kayalık gezegenlerin atmosferi genellikle azot, oksijen, karbondioksit gibi gazlardan oluşurken, gazlı gezegenlerin atmosferi hidrojen, helyum, metan gibi gazlardan oluşur.

1. Bilim Genc. Gezegenler Nasıl Oluşur? | Tübitak Bilim Genç. Alındığı Tarih: 13 Mayıs 2023. Alındığı Yer: Bilim Genc | Arşiv Bağlantısı