Sorulara Dön

Geometride neden kanunlar yok da hipotezler var?

Az çok geometriye ilgisi olan bilir. Hipotenüs teoremine göre bir üçgende dik açının gördüğü kenarın yanındaki iki kenarın kareleri toplamı hipotenüsün karesine eşit. Peki bu neden sadece bir teori?
Alper Erdem
Ege Üniversitesi Psikoloji Öğrencisi

Bunun cevabı için kanun ve teori arasındaki farka bakmanız yeterli olacaktır. Kanun dediğimiz şey aslında evrenimizin dokusu yüzünden oluşur. Mesela bir şeyi yere bıraktığımızda o şeyin yere düşmesi doğanın bir kanunudur. Bunun nedenini açıklayan hipotezler geliştirilir. Bu hipotezler defalarca ve hiç sonu olmaksızın test edilir. Bu hipotezlerden yanlışlanamayanlar artık teori olmuş olur.

Yani teori dediğimiz şey günlük hayatta kullandığımız anlamında değildir aslında. Bilimsel bir hipotezin varabileceği en yüksek nokta zaten teori olmasıdır. Kanun dediğimiz şey bilimsel bir açıklama değildir. Bilim kanun üretmez kanunları açıklar. Bilimde kanun diye bir şey yoktur.

Tüm Reklamları Kapat

Yani hipotez gelişir sonra teori olur sonra kanun olur diye bir olay yoktur. Bu 3'lü arasındaki asıl ilişki şöyledir. Bir kanun zaten vardır. Sen bunun üzerine bir hipotez geliştirirsin. Mesela canlıların nesiller boyunca geçirdiği değişimler doğanın evrim yasasından kaynaklanır. Bunun üzerine bir hipotez kurulur. Mesela canlılar şu veya bu sebeplerle evrim geçirmektedir diye bir hipotezimiz olsun. Bu hipotez defalarca test edilir ve yanlışlanamadığında artık teori olur. Ve bu süreç bu kadardır. Tabii ki bu teori test edilmeye devam edilecektir ama teoriden daha ileri bir basamak zaten yoktur. "Sadece bir teori" demek hatalıdır çünkü zaten bilimde varılabilecek en üst nokta odur.

Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?