Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Genetik mühendisliğinde genleri nasıl değiştiriyorlar?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Genetik Mühendisliğinde genlerin kullanılımı genel olarak genlerin klonlanıp farklı yerlerde kullanılmasına dayanır. Kullanılan genler çoğalmalarının, barınmalarının, beslenmelerinin diğer türlere göre daha kolay olduğundan genelde bakteri (çoğunlukla Escherichia coli) gibi prokaryot türler kullanılır.

Gen klonlaması DNA moleküllerini özel bölgelerde, belirli sınırlarda kesen enzimlerin kullanılmasına dayanır ve bu enzimler restriksiyon enzimleri olarak adlandırılır. Yüzlerce farklı restriksiyon enzimi tanımlanmıştır ve her biri farklı DNA dizisini tanır ve şeker-fosfat bağlarını keser. Bu kesim sonucu elde edilen parçada en az bir adet tek zincirli uç oluşur. Bu uca yapışka uç denir. Farklı bir DNA molekülüne ait kısım aynı restriksiyon enzimi tarafından kesilir. Kesilen parça ve DNA iskeleti yapışkan uçlardan DNA ligaz sayesinde birleştirilir.

Teşekkür (1)

1. Campbell Bioyoloji İnternet üzerinden bir kaynak kullanmadığım için kitabın Google URL'sini yazdım. Bendeki Palme Yayınlarının dağıtımını yaptığı 9. serinin Türkçesi. Sayfa 396 Biyoteknoloji

Bilimciler bir süredir genler üzerinde değişimler yapıyorlar. University of Pittsburgh'dan Alexander Deiters bu işlemi yüksek hassasiyet ile kontrol edebilen bir yol buldu:

Işık Kullanımı

Kullanılan yöntem açısından bir ilk olan araştırma Journal of the Amercan Chemical Society' de yayımlandı.

2013 yılından beri bilimciler gen-değiştirme gereci olan CRISPR/Cas9 isimli bir araç kullanıyorlardı. Yöntem, genomdaki belli bir bölgede, bakteri temelli bir protein olan Cas9 ve çift sarmal yapının bozulmasına sebep olan sentetik RNA kılavuzu işlemini temel alıyor. Bu durum bir genin çıkarılmasını, görevinin değiştirilmesini ya da istenilen bir mutasyon girişini mümkün kılıyor.

Pratikte, CRISPR yöntemi araştırmacılara, insan hastalıklarını gösteren laboratuvar hayvanı üretiminde, küfe dayanıklı buğday tohumu üretiminde, kistik fibrozis ve orak hücre hastalığının tedavisine dair büyük bir vaatte bulunuyor.

Prof. Deiters ve ekip arkadaşları bir dizi deney aracılığıyla Cas9 üzerinde ışık-aktiveli bir analog değişimi yapılabilen bir lisin kalıntısı (lisin bir amioasittir) buldular.

Deiter tarafından geliştirilen yöntem; "kafeslenmiş" olarak isimlendirilen, işlevsel olarak aktif olmayan bir Cas9 proteini oluşturuyor, bu kafes ışık kullanılarak kaldırılıyor, enzim aktifleşiyor ve böylelikle de gen değişimi başlıyor.

Deiters:

"Bu yöntem insanların hücrelerde gen değişimi yapabilmelerine ya da daha iyi konumsal ve zamansal kontrole sahip laboratuvar hayvanlarını oluşturabilmelerine olanak sunacak. Önceden bir geni saf dışı bırakmak istediğinizde, nerede ve ne zaman meydana geldiği noktasında sınırlı bir kontrole sahip oluyordunuz. Cas9 içerisine ışık yerleştirme mühendisliği daha hassas bir gen-değiştirme aracı sağlıyor. Yani bu yöntemle "bu hücrede, bu zamanda , genomun bu noktasında değişiklik yapmak istiyorum" diyebilirsiniz" diyor.

Gende değişiklik yapılması planlanan yere ve zamana dair gelişmiş bir kontrol sağlamak; "hedef dışı etkileri" ortadan kaldırma noktasında yardımcı olabilir ve genetik çalışmaların emsalsiz bir çözünürlükte gerçekleştirilebilmesine olanak sunabilir.

1. bilimfili.com

“Sembolik bir protesto istiyorsanız, bir bayrağı yakmayın. Onu yıkayın.”
Norman Thomas