Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Gen terapisi nedir? Kullanım amaçları nedir? Nerelerde kullanılır?

624 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Tıbbın genelgeçer önerilerinin her genetik yapıya uygun olmadığı öngörüsüyle, bireyin kendi genomik proteomik, metabolomik yani moleküler atomaltı seviyedeki işleyişine uygun tanı ve tedavi amaçlı tıp dalıdır.

Kendi ülkemizde de 7K tıbbı olarak yapılandırılmış bu ekole ait anlayış vardır. Kişideki üstte açıtkladığım şartlarına özel kanıta dayalı yapıdadır.

Hastalıklar olduktan sonra tanı ve tedavi çabasına girmek yerine, genetik ve gen ekspresyonunun metabolik kronobiyoloji nin sistem biyolojisi olarak ele alınarak öngörülen hastalıkların ortaya çıkmamasını amaçlayan yeni bir anlayışı vardır.

Tek bir kişinin genomik raporunun 300 sayfa olduğu detaylı bir analiz sistemidir.

Ancak gen taramasında örneğin bir kanser yatkınlığı çıktığında, bunun rapor edilip edilmemesi gibi özel ve yeni sorunlar da var konuyla ilgili. Çünkü kanser riski olabilir, ancak bu kişinin kanser olacağı anlamına gelmez. Bireye bunun açıklanmaması suç mudur, sorumluluğa neden olur mu, eğer birey kanser olursa ona aktarılmamış olması, doktoru sorumlu tutar mı vs vs.

Diğer yandan genetik hastalıklar toplamda, yüzde 10un altında kalmakta, bunun yanında epigenetik, artık genetikten çok daha önemli hale geldi tıbbın ilerlemesi sonucu. Ortam şartlarının gen ekspresyonunu değiştirmesi, kişinin olaylara verdiği tepkinin, genlerin ne olduğunun da ötesinde bir etkiye neden olduğunu anladık.

Diğer yandan, bireye özel denilen şartlar, temel yaşam şartlarının yüzde 90ının doğru olduğunda ele alınabilir yapıda. Yani herkes temel yaşam şartlarının en az yüzde 90ınını zaten yapıyor olmalı ki, geri kalan kısım için bireye özel tıbbi araştırmaları yapalım. Bu demek değil ki genetik yaklaşım yanlıştır gereksizdir, ancak hiç bir yöntemin mutlaklaştırılmaması gerektiği temel alınarak yaklaşmak gerekir.

658 görüntülenme
Teşekkür (1)

“Atomlar ve uzay boşluğundan başka hiçbir şey yoktur. Geriye kalan her şey şahsi fikirdir.”
Democritus