Fotonların hareketsiz kaldığı bir soğukluk derecesi var mıdır?

Yani şunu demek istiyorum fotonlar ve ya bi ışık aşırı soğuk bir ortamda yine ışık hızıyla hareket ederler mi? Atomların hareketlerinin yavaşladığını biliyorum. Aynı şey fotonlar icin geçer limi? Geçerliyse baska sorularım olacak.

Bu görünenden ve tahmin edebileceğinizden daha karmaşık bir soru. Fakat bildiğim noktasına kadar (soru dahilinde) cevaplamaya çalışayım.

Öncelikle sıcaklığın bu duruma doğrudan bir etkisi olmadığını bilmek gerek. Sıcaklık dediğimiz şey aslında maddeyi oluşturan moleküllerin ortalama kinetik enerjilerinden geliyor. Dolayısıyla soğuyan bir cisimde moleküller yavaşlamıyor aslında, moleküller yavaşladığı (kinetik enerjilerini kaybettiği) için soğuyor. Yani sıcaklık bunun bir sonucu, tanım oradan geliyor.

Fotonlar ise daha farklı bir konu, lakin fotonların bulunduğu ortamlara göre ölçülen hızları değişebilir. Işık hızı aşılamaz ve sabittir derken aslında, ışığın boşluktaki hızından bahsediyoruz. Lakin farklı materyallerde bu durum farklı olabilir ve kırılma indisiyle de alakası bulunur. Örneğin suyun kırılma indisi (n) 1.33'tür ve suy içerisinde ışık hızı burada c/n değerine düşer. Yani boşluktaki hızının yaklaşık %75'idir. Bunun gibi farklı materyaller, kristaller oluşturarak yapılan ilginç deneyler var. Fakat bunlar benim uzmanlık bilgimi aşıyor. Yine de aşağıya örnek bir kaynak bırakıyorum.

• NASA. Sit. Speak. Good Photon!. (09 Mart 2021). Alındığı Tarih: 09 Mart 2021. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı