Puan Ver
Puan Ver

Foton için zaman yok demek nedir? Foton nasıl sıfır ömre sahip olabiliyor?

Güneş'teki bir fotonun yüzümüze çarpması için geçen süre bize göre 8 dk. Ancak foton için 0 dk dır. Var olmuş ve yok olmuş. Kafama hiç basmıyor çünkü bir gözlemci için geçerli olan herhangi zaman ölçeği kadar varolabilmesi için an azından kendisi için picosaniyelik bir ömrü olması gerekmiyormu?

Berkay gayet doğru cevaplamış; ben ayrıca bu soruyla ilintili bazı soruları paylaşmak istiyorum: Eğer oradaki cevaplarıma bakarsan konuyla ilgili bir miktar daha fazla derinlik kazanabilirsin.

1. Özel görelilikte hareket eden cisimlerin zamanlarının daha yavaş gözlemlenmesi: https://evrimagaci.org/soru/gorelilik-teorisine-gore-hizli-hareket-eden-cisimler-icin-zaman-daha-yavas-gecer-fakat-buradaki-hiz-taniminda-orijin-nedir-1424#1180
  2. Bir gözlemci için zamanın en hızlı akabileceği referans sistemi: https://evrimagaci.org/soru/evrende-zamanin-en-hizli-aktigi-yer-neresidir-1213#975
  3. Işık hızının geçilememesinin özel göreliliğin bir sonucu değil aslında bir kabulu olması: https://evrimagaci.org/soru/isik-hizi-neden-gecilemez--828#888
  4. Işıktan daha hızlı parçacıkların varlığı: https://evrimagaci.org/soru/isiktan-daha-hizli-takyon-gibi-parcaciklar-oldugu-halde-neden-hic-bir-sey-isiktan-daha-hizli-gidemez--474#456
  5. Evrende ışık hızı gibi bir hız sınırı olmasının sebebi: https://evrimagaci.org/soru/neden-evrende-isik-hizi-gibi-bir-hiz-limiti-var-182#409

Hayır, çünkü fotonun zamanı hissetmemesinin sebebi, onun bir kütleye sahip olmamasından kaynaklanır. Foton gibi kütlesiz bir parçacık için zaman tam anlamıyla manasızdır. Onun için olay gibi şeyler tek bir andır. Yani Güneş'ten gelen fotonun seni gözüne girmesi onun için aynı anda yaşanır.

Zamanın ölçütü ışık hızıdır. Cisim ışık hızına yaklaştıkça zamanda genişleme olur. Eğer ışık hızında ise zaman sıfırlanır. Foton için zaman diye bir kavram olmaz. Burada zamanı ışık hızına göre belirlememiz etkili.

“Yasa, arzudan bağımsız mantıktır.”