Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Fizik teorisi üretebilmek, yazmak veya çözmek için ne kadar matematik bilgisine ihtiyacım var?

Kendimce bir şeyler karalamak istiyorum fakat fizikteki soruları nasıl matematiğe döküyorlar anlamış değilim örneğin bir biyoloji makalesinde nasıl matematik olabiliyor? Ve fizik ile ilgili ciddi soruları çözmek için hangi matematik konularını öğrenmem gerek? Cevaplarsanız çok minnettar kalırım:)

Sorunun yanıtı "hangi düzeyde" fizik teorisi üretmek ya da üretilenleri anlamak / ifade etmek istediğinize göre değişir. Hangi düzeye erişmek isterseniz isteyin, fiziğin klasik mekanik dalı ile yola çıkmak iyi bir tercih olacaktır. Klasik mekanik cisimlerin hareketlerini ele alan bir dal. İçerisinde en ilkel hali ile diferansiyel hesap kullanılıyor. En basit diferansiyel denklemler klasik mekaniktekiler.

Genel olarak matematik anlamında diferansiyel hesap (türev ve integral) öğrenmek şart. Çünkü fizikteki yasalar çoğunlukla diferansiyel denklemler ile ifade ediliyor. Diferansiyel denklemler ile aşina olduğunuzda, ısı yayılımından, cisimlerin yerçekimi etkisindeki hareketine, sıvı akış problemlerinden, elektromanyetik dalgaların yayılımına, cisimlerin elastik özelliklerinden kuantum mekaniğinin basit model sistemleri nasıl ele aldığına kadar geniş bir yelpazedeki formülasyonları anlayabilirsiniz. Elbette formülleri anlamak yeterli değil, her bir alanın kendine özgü kavramlarını ve bu kavramlar arası ilişkileri de öğrenmek gerekiyor.

"Daha ciddi" konular için matrisler ile aşina olmaktan başlayıp cebirsel topolojinin kavramlarını öğrenmeye kadar giden uzun bir yolunuz olacaktır.

"kuramsal başlangıç" (Leonard Susskind, George Hrabovsky ALFA YAYINLARI) isimli kitap türkçedeki nadir kitaplardan birisi. Fizikte kullanılan matemağe dair temel seviyede, öğretici bir kitap.

Puan Ver

“Herkes önemlidir. Herkesin bir rolü vardır. Herkes bir değişim yaratabilir.”